
Succé för NoHate-dagen

No Hate Speech Movement är ett initiativ från Europarådet och genomförs samtidigt i en rad länder i Europa. Statens medieråd har i uppdrag av regeringen att driva det i Sverige. NoHate-dagen 4/11 arrangeras som en del i No Hate Speech Movement, det var en kraftsamling för att manifestera mot hat på nätet genom att istället fylla internet med nätkärlek. NoHate-dagen arrangerades tillsammans med Nyheter24-gruppen.
Hur ser genomslaget för NoHate-dagen ut?
Det ser väldigt bra ut! Vi nådde ungefär 400 000 människor under No Hate-dagen och hade över 1000 delade bilder på Instagram som var med i att sprida kärlek på internet.
Är du nöjd?
Vi är väldigt nöjda med uppmärksamheten som vi fick under NoHate-dagen, både all den kärleksbombning i sociala medier, men även det stora intresset från medier. Vi ser även att det var många skolor, och skolbibliotek som uppmärksammade dagen. Vi tror att ju fler som uppmärksammar de goda krafterna på nätet, desto lättare kommer vi få att bekämpa hatet.
Förutom att många har delat bilder så har de flesta även skrivit en kort text om att de står upp för kampen mot näthat. Vårt mål var även att materialet på Nohate.se (poddar m.m.) skulle användas och vi ser att det har det gjort. Poddarna har hittills laddats ner ungefär 25 000 gånger.
Vad tror du att NoHate-dagen ledde till och vad hoppas du på?
Det har lett till att fler är medvetna om att det finns hat på nätet. Jag hoppas att både unga och vuxna kommer bli mer engagerande i att lära sig mer om hur man kan stoppa den. Jag hoppas även att vi den 4 november nästa år återigen kan få lysa upp nätet med kärlek.
Var det mest unga eller vuxna som engagerades?
Vi har sett ett stort engagemang från både unga och vuxna i sociala medier. Vi hoppas att följden blir ett större arbete kring dessa frågor i skolan.
Vad händer nu näst inom No Hate Speech Movement?
I slutet på november kommer vi att släppa nedklippta versioner av vår långa podd om rasism på nätet. I klippen kommer man att kunna höra de gäster vi hade i podden prata om vad du kan göra för att stoppa spridning av hat via nätet. I de nya kortare poddarna är det en berättelse per avsnitt, så man kan välja att lyssna på just det avsnittet man exempelvis vill ha en diskussion i klassrummet kring.
Poddarna kommer lyfta fram berättelserna som Fanna Ndow Norrby , grundare till Instagram-kontot @svartkvinna, Judith Kiros , en av grundarna till forumet Rummet, Soran Ismail , komiker, Angela Larsson , skribent, aktivist och grundare till Instagram-kontot @asiatiskkvinna och Vian Tahir från Nätaktivisterna, berättade och de råd som de gav i den längre versionen av podden.
Vi kommer även under december att släppa ett nytt lärarmaterial samt ytterligare en No Hate-podd där jag, Vian Tahir, Ida Gulbrandsen och Mårten Schultz kommer diskutera vad som hänt (och inte hänt) med näthatet sedan No Hate Speech Movement startade i Sverige förra året. Vi kommer även att blicka framåt och diskutera vad nästa steg är, eller borde vara, för att på ett ännu bättre sätt motverka näthat.
Detta är ett utskick från Statens medieråd. Kontakta Martina Högberg på martina.hogberg@statensmedierad.se om du vill ändra din e-postadress eller om du vill avsäga dig fortsatt information från oss.
* Snabbfakta
"Citat
"Vi nådde ungefär 400 000 människor under No Hate-dagen och hade över 1000 delade bilder på Instagram som var med i att sprida kärlek på internet."
- Johnny Lindqvist, projektledare för No Hate Speech Movement och NoHate-dagen på Statens medieråd
Nyckelord
Kontakter
Anna FagerströmPresskontakt
Tel:0707-95 26 26anna.fagerstrom@statensmedierad.seBilder





Länkar
Om
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)Box 27204
102 53 Stockholm
08-665 14 60http://statensmedierad.se
Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.
Följ Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Föräldrar & medier 2023: Fler föräldrar anser att myndigheter har ansvar att skydda barn13.12.2023 09:10:00 CET | Pressmeddelande
Andelen föräldrar som tycker att myndigheter bär mycket stort informationsansvar för att skydda barn som medieanvändare har ökat kraftigt på tio år. Samtidigt uppger föräldrar i högre utsträckning att de ”ofta” samtalar med sina barn om medier än vad barnen själva svarar. Det framkommer i ”Föräldrar & medier 2023”, där föräldrar bidrar med uppfattningar om medier och sina barns medieanvändning.
Flera nyheter när "Ungar & medier" presenteras på Bokmässan25.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Läsandet av böcker ökar, datorspelandet minskar, den upplevda utsattheten på nätet planar ut. Nu erbjuder Statens medieråd en förhandstitt på nyheterna i 2023 års upplaga av ”Ungar & medier” samt ”Småungar & medier” – Sveriges största statistiska undersökning av barns och ungas medievanor.
Statens medieråd och MPRT blir Mediemyndigheten20.9.2023 15:25:15 CEST | Pressmeddelande
Den 1 januari 2024 slås Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ihop till Mediemyndigheten. Statens medieråds uppdrag rörande barns och ungas medieanvändning kommer framöver att hanteras av Mediemyndigheten.
Samverkan för barns trygghet på nätet30.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Statens medieråd, Bris och ECPAT går samman i satsning för att öka barns och ungas trygghet på internet.
Sociala medier och psykiska besvär har samband hos flickor22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det finns ett tydligt samband mellan psykiska besvär och mer omfattande användning av sociala medier redan hos 9–12-åriga barn, särskilt flickor. Det visar Statens medieråds nya rapport Unga, medier och psykisk ohälsa: Uppföljning 2020, under Covid 19-pandemin, som lanseras i dag.