
Kränkningar på nätet - ny statistik

Via nätet får rasistiska och sexistiska budskap stor spridning. Kampanjen No Hate Speech Movement, som drivs av Statens medieråd, ska uppmärksamma och motverka spridning av hat via nätet. I samarbete med Ungdomsbarometern har Statens medieråd tagit fram nya siffror som visar hur vanligt det är att ungdomar (15–24 år) blir utsatta för angrepp på sociala medier utifrån diskrimineringsgrunderna:
• 59 % har sett angrepp/någon råka illa ut i sociala medier (63 % flickor och 55 % pojkar)
• 8 % har själv blivit angripen i sociala medier (6 % flickor och 9 % pojkar)
• 85 % instämmer att det är mycket allvarligt att personer eller grupper angrips utifrån diskrimineringsgrunderna.
Källa: Statens medieråd i samarbete med Ungdomsbarometern
Siffrorna stämmer väl med statistik ur Ungar & medier 2012/13 kring hur många tonåringar som råkat illa ut på nätet. De nya siffrorna kompletterar bilden genom att visa på hur många som ser angreppen; det är mer än hälften som har sett angrepp i sociala medier och en överväldigande majoritet tar avstånd från dem. Siffrorna visar att spridning av hat via nätet inte bara är ett problem för de som blir angripna utan även de som ser kränkningarna.
– 85 % anser att det är mycket allvarligt att personer angrips i sociala medier. Vi vill mobilisera dem och med No Hate Speech-kampanjen ge dem verktyg för att stoppa spridningen av kränkningar via nätet, säger Johnny Lindqvist, projektledare för No Hate Speech Movement på Statens medieråd. Vi ser också att ju mer aktiv man är på sociala medier, desto större är risken att man blir utsatt på nätet.
No hate-podden - ny serie om lag och rätt online
I dag, den 14 februari, släpps den första podden (av 15) i serien No Hate-podden . Poddarna kommer att utifrån olika infallsvinklar behandla hat på nätet, varav nio avsnitt fokuserar på lag och rätt online. I det första avsnittet reder juridikprofessor Mårten Schultz och juristen Tove Lindgren ut vad näthat är och vilka konsekvenser det kan få. Poddarna produceras i samarbete med Kristoffer Triumf, Malin Triumf och produktionsbolaget Filt . Lyssna och ladda ned No Hate-podden #1 här . Följande avsnitt släpps i mars. De kommer att vara tillgängliga för fri nedladdning via www.nohate.se .
Till poddserien om lag och rätt på nätet kommer det även finnas ett material som summerar innehållet och som kan användas separat för att tala om vilka lagar som gäller vid t.ex. förtal eller trakasserier online.
Kampanjen No Hate Speech Movement
No Hate Speech Movement lanseras den 24 mars och är riktad till unga från 13 år och uppåt. Kampanjen ska sprida verktyg för att främja mänskliga rättigheter, demokrati och jämställdhet på internet. Den innehåller onlinebaserade interaktiva utbildningar för unga bloggare och unga moderatorer, en poddserie som bland annat tar upp lag och rätt på nätet, aktiviteter på sociala medier, och mycket annat.
– Det är hög tid att bli så konkret som det bara går när det gäller hur man beter sig på nätet, inte minst genom att ge unga handfasta råd och bra verktyg för att agera och reagera på det hat man stöter på online, menar Johnny Lindqvist, projektledare för No Hate kampanjen.
På kampanjsajten www.nohate.se kommer man att finna allt material, t.ex. bilder och texter att dela i sociala medier, poddar om näthat, och interaktiva utbildningar för unga som vill lära sig mer om vad man kan göra för att stoppa hatet på nätet.
För mer information om kampanjen kontakta Johnny Lindqvist, projektledare No Hate Speech Movement,johnny.lindqvist@statensmedierad.se eller Martina Högberg, kommunikationsansvarig,martina.hogberg@statensmedierad.se , eller 070-30 88 098.
" Citat
"– 85 % anser att det är mycket allvarligt att personer angrips i sociala medier. Vi vill mobilisera dem och med No Hate Speech-kampanjen ge dem verktyg för att stoppa spridningen av kränkningar via nätet."
"– Det är hög tid att bli så konkret som det bara går när det gäller hur man beter sig på nätet, inte minst genom att ge unga handfasta råd och bra verktyg för att agera och reagera på det hat man stöter på online."
Nyckelord
Kontakter
Anna FagerströmPresskontakt
Tel:0707-95 26 26anna.fagerstrom@statensmedierad.seBilder


Om
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)Box 27204
102 53 Stockholm
08-665 14 60http://statensmedierad.se
Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.
Följ Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Föräldrar & medier 2023: Fler föräldrar anser att myndigheter har ansvar att skydda barn13.12.2023 09:10:00 CET | Pressmeddelande
Andelen föräldrar som tycker att myndigheter bär mycket stort informationsansvar för att skydda barn som medieanvändare har ökat kraftigt på tio år. Samtidigt uppger föräldrar i högre utsträckning att de ”ofta” samtalar med sina barn om medier än vad barnen själva svarar. Det framkommer i ”Föräldrar & medier 2023”, där föräldrar bidrar med uppfattningar om medier och sina barns medieanvändning.
Flera nyheter när "Ungar & medier" presenteras på Bokmässan25.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Läsandet av böcker ökar, datorspelandet minskar, den upplevda utsattheten på nätet planar ut. Nu erbjuder Statens medieråd en förhandstitt på nyheterna i 2023 års upplaga av ”Ungar & medier” samt ”Småungar & medier” – Sveriges största statistiska undersökning av barns och ungas medievanor.
Statens medieråd och MPRT blir Mediemyndigheten20.9.2023 15:25:15 CEST | Pressmeddelande
Den 1 januari 2024 slås Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ihop till Mediemyndigheten. Statens medieråds uppdrag rörande barns och ungas medieanvändning kommer framöver att hanteras av Mediemyndigheten.
Samverkan för barns trygghet på nätet30.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Statens medieråd, Bris och ECPAT går samman i satsning för att öka barns och ungas trygghet på internet.
Sociala medier och psykiska besvär har samband hos flickor22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det finns ett tydligt samband mellan psykiska besvär och mer omfattande användning av sociala medier redan hos 9–12-åriga barn, särskilt flickor. Det visar Statens medieråds nya rapport Unga, medier och psykisk ohälsa: Uppföljning 2020, under Covid 19-pandemin, som lanseras i dag.