
Satsning på mediekunnighet för 6-åringar
Bakgrunden till satsningen är att medieanvändningen går allt längre ned i åldrarna och vid skolstart har flertalet barn i Sverige redan flera års dator- och internetvana.
– Därför behöver både barnen själva och de vuxna som finns kring dem bli mer medvetna och mediekunniga, säger Anki Dahlin, direktör vid Statens medieråd.
Pedagoger och föräldrar till 6-åringar får information om barns medievardag, tips på övningar och lekar samt uppmuntras till en dialog om medier och medieinnehåll mellan barn och vuxna. Allt för att barnen ska få de första grunderna till ett nyfiket och kritiskt förhållningssätt till medier i allmänhet och internet i synnerhet.
Nosa på nätet- paketet består av:
- En sagobok om källkritik för barnen.
- En lärarhandledning med fakta om barnens datoranvändning blandat med praktiska övningar och förslag på samtal, lekar och aktiviteter. Materialet i lärarhandledningen kopplas till skrivningar i kursplanen för förskolan.
- Ett presentationsmaterial för föräldrar som läraren kan använda på t.ex. föräldramöten. Materialet beskriver hur barn använder medier i olika åldrar och vad det är bra att känna till som förälder för att kunna hjälpa sitt barn bli mediekunnigt.
För att se det här innehållet från media.ne.cision.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. | Statens medieråd presenterar Nosa på nätet på IKT-scenen på Skolforum, läs mer: www.statensmedierad.se/skolforum . Paketet kan laddas ned från myndighetens hemsida: www.statensmedierad.se/nosa . Det kommer inom kort även att kunna beställas i tryckt version. Nosa på nätet – De första stegen mot ett vaket nätanvändande är ett samarbete mellan Statens medieråd och Skolverket. Det har tagits fram inom kampanjen Det unga internet som drivs inom ramen för Statens medieråd. För mer information kontakta Lena Fagerström, projektledare, 08-545 160 96,lena.fagerstrom@statensmedierad.se eller Martina Högberg, kommunikatör, 08-545 160 98,martina.hogberg@statensmedierad.se . |
Statens medieråd har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Medieutvecklingen ska följas och myndigheten fastställer också åldersgränser för biograffilm som är avsedd att visas för barn under 15 år. Statens medieråd driver även kampanjen Det unga internet, med stöd från EU:s Safer Internet Programme. För mer information, besök myndighetens webbplats www.statensmedierad.se
Nyckelord
Kontakter
Anna FagerströmPresskontakt
Tel:0707-95 26 26anna.fagerstrom@statensmedierad.seBilder
Om

Box 27204
102 53 Stockholm
08-665 14 60http://statensmedierad.se
Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.
Följ Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Föräldrar & medier 2023: Fler föräldrar anser att myndigheter har ansvar att skydda barn13.12.2023 09:10:00 CET | Pressmeddelande
Andelen föräldrar som tycker att myndigheter bär mycket stort informationsansvar för att skydda barn som medieanvändare har ökat kraftigt på tio år. Samtidigt uppger föräldrar i högre utsträckning att de ”ofta” samtalar med sina barn om medier än vad barnen själva svarar. Det framkommer i ”Föräldrar & medier 2023”, där föräldrar bidrar med uppfattningar om medier och sina barns medieanvändning.
Flera nyheter när "Ungar & medier" presenteras på Bokmässan25.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Läsandet av böcker ökar, datorspelandet minskar, den upplevda utsattheten på nätet planar ut. Nu erbjuder Statens medieråd en förhandstitt på nyheterna i 2023 års upplaga av ”Ungar & medier” samt ”Småungar & medier” – Sveriges största statistiska undersökning av barns och ungas medievanor.
Statens medieråd och MPRT blir Mediemyndigheten20.9.2023 15:25:15 CEST | Pressmeddelande
Den 1 januari 2024 slås Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ihop till Mediemyndigheten. Statens medieråds uppdrag rörande barns och ungas medieanvändning kommer framöver att hanteras av Mediemyndigheten.
Samverkan för barns trygghet på nätet30.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Statens medieråd, Bris och ECPAT går samman i satsning för att öka barns och ungas trygghet på internet.
Sociala medier och psykiska besvär har samband hos flickor22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det finns ett tydligt samband mellan psykiska besvär och mer omfattande användning av sociala medier redan hos 9–12-åriga barn, särskilt flickor. Det visar Statens medieråds nya rapport Unga, medier och psykisk ohälsa: Uppföljning 2020, under Covid 19-pandemin, som lanseras i dag.