A Non Smoking Generation x Iza och Elle lanserar halsband för ungas hälsa

Inför jul lanserar A Non Smoking Generation ett halsband i samarbete med Iza och Elle Cryssanthander, Sveriges största Tiktok-profiler och organisationens nya ambassadörer. Smycket är en symbol för alla barns och ungas rätt till god hälsa och samtidigt en gåva som bidrar till organisationens tobaksförebyggande arbete.

A Non Smoking Generations varumärke är starkt förknippat med den klassiska t-shirten som togs fram vid starten 1979, och sedan dess har privatpersoner kunnat stödja organisationens arbete genom att köpa olika typer av kläder och produkter med Non Smoking-loggan. För första gången lanserar de nu ett halsband som en del av ett samarbete med de 15-åriga tvillingsystrarna och Tiktok-profilerna Iza och Elle Cryssanthander. Iza och Elle har marknadsfört halsbandet i deras kanaler med en räckvidd på totalt cirka sex miljoner. En rad andra profiler med många unga följare, såsom Theoz, artist och influencer, och Beatrice Reiman, Youtube-profil och influencer, har också delat bilder på halsbandet för att visa sitt stöd för en tobaksfri generation.

-       Vi har under hela vår uppväxt sportat på ett eller annat sätt och har alltid känt att hälsa är viktigt, och att hålla sig borta från rökning och tobak har för oss då varit en självklarhet och det önskar vi att det vore för alla. Att vi kan vara med och bidra till det genom detta halsband känns otroligt viktigt, säger Iza och Elle Cryssanthander.

A Non Smoking Generation hoppas att halsbandet hamnar på många önskelistor inför jul, och att alla som bär halsbandet ser det som en fin accessoar och värdefull påminnelse om att värna om sin egen och andras hälsa. Halsbandet finns att köpa på nonsmoking.se och kostar 279 kronor. Samtliga intäkter går direkt till organisationens arbete med att skapa förutsättningar för ungdomar att förbli tobaksfria.

-       Vårt nya halsband är den perfekta julklappen i år. Det är enkelt att köpa hemifrån via nätet, kommer i en fin förpackning och framför allt är det en fin och betydelsefull gåva både för mottagaren och för vårt viktiga arbete för ungas hälsa, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

För mer information, vänligen kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: 073-339 36 44

Stina Cryssanthander, Iza och Elles manager: 070-180 81 80

Unga behöver och vill ha en tobaksfri skoltid11.10.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nio av tio tobaksdebuter sker i tonåren eller tidigare. Den vanligaste orsaken till att unga börjar röka eller testar nya nikotinprodukter är påverkan från kompisar. A Non Smoking Generations nya Novusrapport visar att de flesta som börjar använda tobak är minderåriga och gör det på grund av grupptryck. Samtidigt visar rapporten att unga vill slippa den pressen i skolan - åtta av tio är positiva till att förbjuda både cigaretter och snus under skoltiden.

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Sverige6.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Nu startar A Non Smoking Generations föreläsningsturné för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.

Stark opinion mot samarbete med tobaksföretag5.7.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny Novusundersökning visar att färre än en av tio bland allmänheten anser att det är okej att samarbeta med tobaksföretag. Samtidigt är det få som vet att tobaksproduktion orsakar skogsavverkning och barnarbete, samt att ”tobaksfria” nikotinprodukter framställs av tobak. Nu lanserar A Non Smoking Generation en engelsk kortfilm för att öka kunskapen om tobakens globala konsekvenser – i syfte att motivera fler aktörer att ta avstånd från tobaksindustrin.

Unga luras in i missbruk genom influencer-marketing2.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Tobaksindustrin lägger miljontals kronor på att anlita influencers, artister och kända personer för att locka ungdomar in i ett skadligt nikotinmissbruk. Det avslöjar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation. Undersökningen visar även på stora brister i medias granskning av tobaksindustrin som tillåts marknadsföra sina produkter genom effektivt PR-arbete som motsvarar ett annonsvärde på 48 miljoner kronor bara under första halvåret 2020.