Akademikerförbundet SSR varslar om strejk i Svenska Kyrkan

Akademikerförbundet SSR har idag varslat om konfliktåtgärder på Svenska Kyrkans avtalsområde.

Markus Furuberg, förhandlingschef Akademikerförbundet SSR

Bakgrunden är att Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Skao, igår sade nej till medlarnas slutliga bud om ett nytt omställningsavtal och lön- och villkorsavtal inom Svenska kyrkans avtalsområde.

- Vi kan helt enkelt inte acceptera att arbetsgivaren vill driva igenom kraftiga försämringar av anställningstrygghet och villkorFör att se det här innehållet från akademssr.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.,säger Markus Furuberg, förhandlingschef på Akademikerförbundet SSR.

På eftermiddagen idag överlämnades varslet som gäller avtalsområdet Överenskommelse om lön och allmänna anställningsvillkor. Varslet innefattar blockad mot övertids- och mertidsarbete för förbundets samtliga medlemmar inom Svenska kyrkans avtalsområde. Samt nyanställningsblockad och arbetsnedläggelse, det vill säga strejk.

Om inte parterna kommer överens träder varslet i kraft 11 maj klockan 07:00.

Markus Furuberg, förhandlingschef Akademikerförbundet SSR

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Det som förenar våra nära 76 000 medlemmar är att vi alla är akademiker som strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens.