Akavia undersöker: Rätt arbete efter examen

Pandemin påverkar arbetsmarknaden – så också för nyligen examinerade akademiker. Akavia undersöker nu hur de första åren i yrkeslivet blivit efter examen, som vad för anställning som akademikerna fått och vad för lön de fått.

Akavia undersöker hur nyligen examinerade akademiker tas emot p arbetsmarknaden. belone Tischbein-Madsen, teamleader studentverksamheten på Akavia och Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

Genom att skicka ut enkät till de som nyligen tagit examen får fackförbundet Akavia svar kring hur väl utbildningarna motsvarar de kunskaper våra professioner sedan väntas ha i yrkeslivet.

– Det är viktigt att vi tittar närmre på hur nyligen examinerade akademiker har det på arbetsmarknaden – och än viktigare nu när vi har haft ett år där pandemin har påverkat arbetsmarknaden. Genom att få svar på undersökningen ser vi de styrkor och risker som våra akademiker möter och vi som förbund kan arbeta med att möta upp deras behov, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

– Vi har under året fått indikationer på svårigheter för nyexaminerade att få jobb och vårt råd till dem är att under pandemin fortsätta att studera medan man söker jobb och att på så vis bygga på utbildningen med ytterligare kunskap. Vi hoppas förstås att oavsett om man behöver studera nu under pandemin att en akademisk utbildning gett en bra grund och öppnat upp för möjligheterna till att få det jobb som man önskar, säger Abelone Tischbein-Madsen, teamleader studentverksamheten på Akavia.

Fakta:

Enkäten skickas ut till cirka 14 000 nyexaminerade akademiker, som tagit examen de senaste tre åren.

Enkäten kommer sedan att resultera i en rapport, ”Efter examen” som publiceras på akavia.se