Trafikverket

Aktivt farthinder testas i norra Sverige

Dela

En lucka i vägbanan ska hjälpa bilförare att hålla hastigheten och därmed öka trafiksäkerheten. Nu är det nya farthindret på plats i norra Sverige för att testas i vinterförhållanden.

Aktivt farthinder Foto: Roger Bergström
Aktivt farthinder Foto: Roger Bergström

Ett nytt sätt att dämpa hastigheten i trafiken är ett så kallat aktivt farthinder. För att testa i vinterförhållanden har det första farthindret i norra Sverige nu installerats på väg 323 i Hammarstrand i Jämtland.

Farthindret påverkar enbart de som kör fortare än gällande hastighetsgräns. Fordon som närmar sig farthindret med för hög hastighet kommer att mötas av en nedsänkning i vägbanan. Till skillnad från vanliga upphöjda gupp är det alltså bara den som kör för fort som märker farthindret.

- Vi vill stödja ett bra beteende i trafiken för att öka trafiksäkerheten och samtidigt inte påverka trafikflödet negativt. Om en förare passerar farthindret för fort skapas ett obehag i och med att en lucka i vägbanan sänks cirka fem centimeter. Det blir som en påminnelse om att det går för fort, säger Gabriella Gulliksson, utredare på Trafikverket.


Media välkomnas 

Farthindret aktiveras under morgonen tisdagen den 27 oktober.
Gabriella Gulliksson finns på plats.
När: Tisdagen den 27 oktober, klockan 10
Plats: Väg 323 vid Anders- Olof skolan, Hammarstrand, Ragunda kommun.

Anmälan:

Senast måndag 26 okt klockan 17.00 till Beisi Sundin, presskommunikatör, 073-801 24 00, beisi.sundin@trafikverket.se 

Det finns en film (6 sek.) som visar hur luckan åker ner när en bil passerar. Kan skickas om så önskas.

Det aktiva farthindret är rörligt och styrs av hastigheten på passerande fordon och aktiveras endast för de fordon som kör över skyltad hastighet. Syftet är att få ytterligare ett verktyg för att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter, till exempel gående i tätortsmiljö, samtidigt som ett jämnt trafikflöde behålls utan den bullerproblematik som kan bli av tunga fordon som passerar ett vanligt farthinder.

I södra Sverige har farthindret testats sedan ett par år tillbaka med gott resultat. Utvärderingar har visat på lägre medelhastigheter, fler som lämnar företräde för gående vid övergångsställen och lägre bullernivåer. Farthindret går att ställa in så att det aldrig aktiveras för utryckningsfordon.

Effekterna kommer att utvärderas kontinuerligt under femårsperioden. Därefter tas beslut om huruvida ytterligare farthinder ska etableras.

Kontakter

Gabriella Gulliksson, utredare, Trafikverket, 010-123 61 98
Beisi Sundin, presskommunikatör, Trafikverket, 073-801 24 00, beisi.sundin@trafikverket.se
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00

Bilder

Aktivt farthinder Foto: Roger Bergström
Aktivt farthinder Foto: Roger Bergström
Ladda ned bild
Bild 1 Aktivt farthinder Hammarstrand Foto Roger Bergström
Bild 1 Aktivt farthinder Hammarstrand Foto Roger Bergström
Ladda ned bild
Bild 2 Aktivt farthinder Hammarstrand Foto Roger Bergström
Bild 2 Aktivt farthinder Hammarstrand Foto Roger Bergström
Ladda ned bild
Bild 3 Aktivt farthinder Foto Roger Bergström
Bild 3 Aktivt farthinder Foto Roger Bergström
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum