Aktivt farthinder testas i norra Sverige
Ett nytt sätt att dämpa hastigheten i trafiken är ett så kallat aktivt farthinder. För att testa i vinterförhållanden har det första farthindret i norra Sverige nu installerats på väg 323 i Hammarstrand i Jämtland.
Farthindret påverkar enbart de som kör fortare än gällande hastighetsgräns. Fordon som närmar sig farthindret med för hög hastighet kommer att mötas av en nedsänkning i vägbanan. Till skillnad från vanliga upphöjda gupp är det alltså bara den som kör för fort som märker farthindret.
- Vi vill stödja ett bra beteende i trafiken för att öka trafiksäkerheten och samtidigt inte påverka trafikflödet negativt. Om en förare passerar farthindret för fort skapas ett obehag i och med att en lucka i vägbanan sänks cirka fem centimeter. Det blir som en påminnelse om att det går för fort, säger Gabriella Gulliksson, utredare på Trafikverket.
Media välkomnas
Farthindret aktiveras under morgonen tisdagen den 27 oktober.
Gabriella Gulliksson finns på plats.
När: Tisdagen den 27 oktober, klockan 10
Plats: Väg 323 vid Anders- Olof skolan, Hammarstrand, Ragunda kommun.
Anmälan:
Senast måndag 26 okt klockan 17.00 till Beisi Sundin, presskommunikatör, 073-801 24 00, beisi.sundin@trafikverket.se
Det finns en film (6 sek.) som visar hur luckan åker ner när en bil passerar. Kan skickas om så önskas.
Det aktiva farthindret är rörligt och styrs av hastigheten på passerande fordon och aktiveras endast för de fordon som kör över skyltad hastighet. Syftet är att få ytterligare ett verktyg för att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter, till exempel gående i tätortsmiljö, samtidigt som ett jämnt trafikflöde behålls utan den bullerproblematik som kan bli av tunga fordon som passerar ett vanligt farthinder.
I södra Sverige har farthindret testats sedan ett par år tillbaka med gott resultat. Utvärderingar har visat på lägre medelhastigheter, fler som lämnar företräde för gående vid övergångsställen och lägre bullernivåer. Farthindret går att ställa in så att det aldrig aktiveras för utryckningsfordon.
Effekterna kommer att utvärderas kontinuerligt under femårsperioden. Därefter tas beslut om huruvida ytterligare farthinder ska etableras.
Kontakter
Gabriella Gulliksson, utredare, Trafikverket, 010-123 61 98
Beisi Sundin, presskommunikatör, Trafikverket, 073-801 24 00, beisi.sundin@trafikverket.se
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket redovisar uppdraget om kostnadsöversyn för Sydostlänken26.4.2024 10:31:07 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket föreslår nu förändringar som förväntas minska kostnaderna med ca 587 miljoner kr. Ny föreslagen totalkostnad är ca 6 421 miljoner kr där 5 521 miljoner finansieras i nationell plan.
Omkomna i trafiken minskar inte25.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer. Prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum