Akut brist på järnvägstekniker - 1 700 behövs inom fem år

I den nationella transportplanen 2018-2029 investeras 125 miljarder kronor i drift och underhåll av järnvägsnätet. Samtidigt kommer 1 700 årsarbetare inom järnvägstekniska yrken att saknas inom fem år. Järnvägstekniska utbildningar finns som yrkeshögskoleutbildning, yrkesvux och som företagsförlagd utbildning. Men antalet platser täcker inte behovet. Höstterminen 2018 erbjöds strax över 100 platser – färre än 10 % av behovet.

- Det finns inget övergripande nationellt ansvar för kompetensförsörjningen. De statligt finansierade utbildningsplatserna för järnvägstekniska yrken måste bli fler och spridas till fler ställen i landet. I dag finns det inga utbildningar i Stor-Stockholm, Göteborg eller Norrland, fortsätter Elmsäter-Svärd och Röder.

Sveriges Byggindustrier släpper i dag rapporten ”Järnvägstekniska utbildningar och yrken 2018 ”. I rapporten föreslås flera åtgärder som gör transportplanens prioritering av drift och underhåll mer realistisk.

FSJ välkomnar att Trafikverket får uppdrag att se över sina upphandlingsformer29.1.2021 14:42:53 CETPressmeddelande