Alecta visar hur koldioxidpris påverkar marknadsvärde

Alecta har skapat en räknesnurra som visar hur koldioxidpris kan påverka marknadsvärdet på bolag. Verktyget bygger på data från Alectas klimatriskrapport som visar hur pensionsförvaltarens tillgångar påverkas av ett ökat pris på koldioxidutsläpp. Rapporten visar att Alectas tillgångar riskerar att påverkas om bolagen de investerar i inte minskar sina koldioxidutsläpp.

För att upplysa Alectas 2,6 miljoner kunder om kopplingen mellan koldioxidutsläpp och deras pensioner skapades ett kundanpassat verktyg som räknar ut ett hur ett ökat koldioxidpris kan påverka marknadsvärdet på bolag.

-          En del av våra kunders sparande placeras i bolag som kommer att påverkas av ett ökat pris på koldioxid. Det är viktigt för oss att göra det så enkelt det bara går för kunderna att förstå hur vi förvaltar deras pengar, säger Martin Hedensiö, Kommunikationschef på Alecta.

Alectas klimatriskrapport visar, förutom risken för påverkan på investeringarna, att den data som behövs för att korrekt bedöma bolagens utsläpp är svår att få tag i och att de pris på koldioxidutsläpp som olika internationella organisationer rekommenderar för att vi ska nå klimatmålen varierar kraftigt, allt från 100 till 1000 USD/ton.

-          Det är väldigt komplex materia, men väldigt viktigt för våra sparares pensioner. Det räkneverktyg vi tagit fram är, vad vi vet, det första i sitt slag. Säger Carina Silberg, chef Ägarstyrning och Hållbarhet på Alecta.

För att underlätta förståelsen bland sina kunder om varför de arbetar med klimatfrågor har Alecta samlat relevant information, inklusive räkneverktyget på sidan www.Alecta.se/klimat.

Informationen på den nya temasidan alecta.se/klimat är, liksom räknevertyget, kundanpassad och ska inte betraktas som investeringsinformation. Det ska inte heller användas av professionella aktörer för att göra investeringsberäkningar. Allt material ska betraktas som upplysning. Transitionsrisk eller omställningsrisk är mycket komplext. Metoden som presenteras är en förenklad modell och är ett sätt att visa hur ett företag skulle kunna påverkas av högre koldioxidpriser.

För att prova verktyget, besök www.alecta.se/koldioxidpris

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1000 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.