Allt fler studentbostäder förmedlas via Bostadsförmedlingen

I samband med höstens terminsstart är det många nyantagna studenter som söker en bostad. Bostadsförmedlingen i Stockholm förmedlar allt fler studentlägenheter, inklusive en stor del av de nya bostäder som byggs just nu i regionen. På senare tid har kötiden som behövts i vissa fall bara varit några veckor.
Foto: Bostadsförmedlingen

De senaste 5 åren har Bostadsförmedlingen i genomsnitt förmedlat cirka 2 600 studentbostäder per år och trenden är tydligt ökande. Till och med juli i år har Bostadsförmedlingen i Stockholm förmedlat 2 053 studentbostäder.

- Bostadsförmedlingen fortsätter att arbeta med att öka antalet förmedlade bostäder. Under förra året slogs rekord i antal förmedlade lägenheter totalt, och nu är vi på god väg att göra detsamma med studentlägenheter. Det är ett målinriktat arbete som har möjliggjorts genom en hög byggtakt, och att fler privata företag ansluter sig till förmedlingen, säger Bostadsförmedlingens styrelseordförande, bostads- och fastighetsborgarrådet Dennis Wedin (M).

Av de 2 053 studentbostäder som hittills förmedlats i år har 322 förmedlats till personer som varit registrerade kortare tid än ett år hos Bostadsförmedlingen. 48 hade varit registrerade kortare än en månad. Den allra kortaste kötiden var 11 dagar.

Det finns alltså möjligheter att få en studentbostad även för den som inte har samlat så lång kötid. Faktorer som brukar sänka kötiden som behövs kan till exempel vara längre avstånd från Stockholms innerstad, en hög hyra eller att lägenheten är nybyggd och släpps samtidigt som många andra i samma område.

- Vi brukar råda den som söker en studentbostad att vara aktiv och vara inne ofta på vår webbplats eftersom det hela tiden publiceras nya annonser där. Att söka i många olika områden ökar också chanserna avsevärt, berättar Marika Nordström, chef Marknad och kommunikation på Bostadsförmedlingen i Stockholm.

Det byggs dessutom just nu många nya studentbostäder i regionen vilket gör att framtidens studenter får ännu fler bostäder som de kan söka.

- Förmedlingen har dragit igång i det stora studentområdet Campus Albano nära både Stockholms universitet och KTH, berättar Marika Nordström. Andra områden att hålla ögonen på är bland annat UNITY Kista Campus med beräknad inflyttning nästa år och projektet Fjärdingsmannen vid Sockenplan som beräknas stå klart redan i år.

Hos Bostadsförmedlingen kan man registrera sig när man fyller 18 år. Då börjar man samla kötid för att kunna söka alla typer av bostäder. Den som får en studentlägenhet genom Bostadsförmedlingen behåller sin insamlade kötid eftersom studentbostaden är ett tidsbegränsat boende. Man samlar alltså mer kötid samtidigt som man studerar. Det ger bättre chanser att få en vanlig lägenhet när studierna är klara.

Foto: Bostadsförmedlingen