Alltid något att fira i Sachsen-Anhalt

Sachsen-Anhalt är på allas läppar. Efter firandet av reformationsjubileet år 2017 firade man år 2018 tjugofemårsjubileet för den magnifika «Strasse der Romanik». År 2019 invigs jubileumsåret «100 Jahre Bauhaus» i denna delstat som är vaggan för tysk historia. Och år 2020 är det dags att fira 20-årsjubileet av «Gartenträume Sachsen-Anhalt».
Bauhausbyggnaden i Dessau (Sachsen-Anhalt). FOTO: Stadtmarketinggesellschaft Dessau-Roßlau mbH

Efter ett framgångsrikt turistår 2018 med ett nytt rekord på 8,27 miljoner övernattningar fokuserar Sachsen-Anhalt nu på «Bauhaus100». Världsarvsstaden Quedlinburg längs «Strasse der Romanik» firar 1100-årsjubileet av kronprins Henrik I av Sachsens kröning till kung för det tysk-romerska riket med två specialutställningar. Och trädgårdsprojektet med historiska parker «Gartenträume – Historische Parks in Sachsen-Anhalt» skapar nyfikenhet på jubileumsåret 2020.

#moderndenken – Bauhaus Dessau och det moderna i Sachsen-Anhalt

Utgår man från det aktuella medieintresset och antalet förhandsbokningar och förfrågningar på hotell och restauranger med erbjudanden runt «Bauhaus Dessau und die Moderne in Sachsen-Anhalt» så kommer Sachsen-Anhalts framgångssaga att få en fortsättning under 2019. Höjdpunkten i jubileets skickligt skapade dramaturgi sker i Dessau-Rosslau med invigningen av det nya Bauhausmuseet i Dessau den 8 september 2019. För första gången visar man upp de runt 49 000 ursprungliga Bauhaus-föremålen för besökare i olika utställningar. Det är världens näst största Bauhaus-samling. Den 18 april 2019 stod Dessau-husen i nyrenoverad glans och samma dag invigdes även utställningen «Bauhaus Bauten Dessau – Originale neu erzählt». Med Bauhaus Dessau som medelpunkt får gästerna uppleva en framåtsträvande region som presenterar Bauhaus' glansdagar på ett unikt sätt. Rutten «die Route der Moderne» visar totalt 39 byggnadsverk i bland annat Magdeburg och Halle (Saale) som imponerar med dess rika arkitektur och konst.

I tidningen Reiseträume presenteras ännu fler guldkorn från Sachsen-Anhalt-regionen. En turistfavorit är att utforska Sachsen-Anhalt på cykel. Här finns ett vägnät med mer än 5 000 kilometer cykelvägar – till exempel Tysklands mest populära cykelväg Elberatweg, den europeiska cykelvägen R1/D3, Saale-Radwanderweg, Altmarkrundkurs eller Gartenreichtour Fürst Franz där familjer, cykelturister och sportcyklister verkligen får sitt lystmäte stillat.

En nationalskatt - Henrik I i Quedlinburg

För de mer än 1,6 miljoner besökarna längs «Strasse der Romanik» finns det nya höjdpunkter att upptäcka under 2019. En historisk händelse av europeisk rang är 1100-årsjubileet av Henrik I av Sachsens kröning till kung för det tysk-romerska riket. Detta kommer besökarna att kunna uppleva i en imponerande specialutställning «Heinrich I. in Quedlinburg» i två kapitel. Det första kapitlet visas i slottsmuseet och bär titeln «919 – plötzlich König». Det andra kapitlet «Am Anfang war das Grab» visas i stiftskyrkan St. Servatii som ligger mittemot slottsmuseet.

Tjugo år av trädgårdsdrömmar – det ska firas!

Det som började med en genial idé efter den framgångsrika trädgårdsshowen «Bundesgartenschau Magdeburg» år 1999 och som nu har bildat skola för kulturminnesvård och marknadsföring som turistmål är en framgångssaga för tysk turism. Delstaten Sachsen-Anhalt är unik i Tyskland i det att samtliga 50 parkanläggningar i regionen är anslutna till Gartenträume-rutten. Här visar sig vaggan för tysk historia från sin kanske vackraste sida.

Runt två miljoner besökare har hittills upplevt den populära Gartenträume-rutten med 50 av de vackraste och mest betydande historiska parkerna och trädgårdarna i regionen. År 2020 firar Sachsen-Anhalt 20-årsjubileet för Gartenträume med nya trädgårdshöjdpunkter, specialutställningar och evenemang med skönhet och mångfald i fokus. «Gartenträume! Geniessen. Erleben. Selber Machen!» erbjuder en tilltalande blandning av rese- och utflyktserbjudanden, däribland publikfavoriter som trädgårdsriket Dessau-Wörlitz (Unesco-världsarv) och rosenträdgården Europa-Rosarium i Sangerhausen       eller familjefavoriten Elbauenpark i Magdeburg, barockträdgårdarna i Blankenburg (Harz) och Hundisburg samt klosterträdgårdarna i Michaelstein och Drübeck. En nyhet är kombinationen av historiska parker samt vackra privata visningsträdgårdar i Sachsen-Anhalt.

Läs mer på:

www.saxony-anhalt-tourism.eu

www.bauhaus-entdecken.de/en

www.luther-erleben.de/en

www.naturfreude-erleben.de

www.invest-in-saxony-anhalt.com

Investitions- und Marketinggesellschaft
Sachsen-Anhalt mbH
Am Alten Theater 6
39104 Magdeburg
Telefon +49 391 568 99 0
Telefax +49 391 568 99 50

Presskontakt:
Matthias Ulrich
Telefon +49 391 568 99 0
Mobil +49 178 61 47 838
Telefax +49 391 568 99 51
E-post: matthias.ulrich@img-sachsen-anhalt.de

Från tung industri till kulturens vagga - okända pärlor i Sachsen-Anhalt29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Östra Tyskland är fortfarande relativt okänt bland många svenskar. Regionen Sachsen-Anhalt var under DDR-tiden mest känd för sin industri med tung produktion men har tagit ett nytt initiativ för att rensa gamla industriområden och locka besökare till några välbevarade hemligheter. Här finns många okända historiska skatter, kultur och spännande upplevelser för dagens besökare.