Anhörigdagen – ett stöd för dig som anhörig

Nu går Svenska kyrkan Västerås, Västerås Stad och flera intresseorganisationer och föreningar i Västerås samman och anordnar gemensamt en anhörigdag, dvs en dag för de personer som inom familjen, släkten eller vänkretsen hjälper någon som på grund av sjukdom, beroende, ålder eller funktionsnedsättning inte klarar av vardagen på egen hand. Här kan den som är intresserad ta del av bl a föreläsningar, där de medverkande aktörerna delar med sig av sina erfarenheter av situationen som anhörig och berättar mer om sin verksamhet.

Genom anhörigdagen hoppas man att nå ut till fler och belysa det stöd många av dessa föreningar och organisationer kan erbjuda.

– Många känner sig ofta väldigt ensamma i sin situation och att ta steget och kontakta en intresseorganisation är inte alltid så lätt, säger Jörgen Tempelman, diakon i Svenska kyrkan Västerås och en av de ansvariga för anhörigdagen.

Under dagen medverkar också lokala politiker som Ann-Louise Molin Östling, domprost Daniel Eklund samt landshövding Minoo Akhtarzand.

– Vi är glada att även beslutsfattare och andra viktiga representanter deltar denna dag. Det ger i sig en tydlig signal om anhörigas situation. Vi hoppas att anhörigdagen gör information och kontakter mer lättillgängliga för den som behöver, men att den också hjälper till att belysa det som är mångas tysta men svåra verklighet, säger Jörgen.

Anhörigdagen i Västerås domkyrka
Onsdag 6 oktober kl 13-18.
Fri entré. Du deltar i de program du önskar.
Hela programmet finns på webben: www.svenskakyrkan.se/vasteras/anhorigdagen

Mässa kl 18 direkt i anslutning till dagen. Alla välkomna att delta.

Medverkande: Afasiföreningen, Anhörigstöd, Demensföreningen, Funktionsrätt Västerås, IOGT-NTO, Länsstyrelsens utvecklingsledare ANDTS, MADD Sweden, NBV, Parkinsons Förbundet, Röda korset, Rörelsehindrade barn och ungdomar Västmanland (RBU), Seniorguiderna, Strokeföreningen, Svenska kyrkan Västerås, UNGA KRIS, VBU Vårdnad Boende Umgänge - Föräldraalienation, Västerås stad Förebyggarcentrum ANDTS prevention, Västerås Stadsmission, Äldrekommissionen, m fl

Kontakt och information: Jörgen Tempelman, diakon i Svenska kyrkan Västerås,
076-776 93 66, jorgen.tempelman@svenskakyrkan.se