Anna och Emil Jönsson Haag satsar på West Sweden Action Weeks

Löpning, vandring, rullskidor och swimrun - i augusti satsar skidparet Anna och Emil Jönsson Haag på nya utmaningar i ett antal olika västsvenska motionslopp, alla inom ramen för Turistrådet Västsveriges nya koncept West Sweden Action Weeks. Första starten går nu på lördag den 3 augusti, då swimrun-tävlingen Öloppet avgörs i Göteborgs södra skärgård.
Anna och Emil  Foto: BILDBYRÅN
Anna och Emil Foto: BILDBYRÅN

- Det ska bli hur kul som helst att vara en del av West Sweden Action Weeks. Vi ser det som ett sätt att komma utanför vår comfort zone – dels genom att prova på nya sporter, men också genom att tävla utan några krav på att vara bäst eller jaga topplaceringar, säger Anna Jönsson Haag.

- Jag ser fram emot en härlig kombination av semester och aktivitet. Det ska bli kul att tävla, men också att få upptäcka Västsverige på ett nytt sätt. Och dessutom är det en jättebra morot för vår gemensamma träning, säger Emil Jönsson Haag.

Hållbarhet i fokus

Mellan den 3 augusti och 1 september avgörs massor av stora motionslopp på olika ställen runtom i Västsverige. Det tävlas i bland annat löpning, paddling, cykling, simning och rullskidor. Samtliga lopp använder givetvis även sina egna inarbetade varumärken, men alla har en sak gemensamt - de är en del av West Sweden Action Weeks. De lopp som ingår i West Sweden Action Weeks förutom nämnda Öloppet är Dalsland Swimrun och Dalsland Kanotmaraton i Bengtsfors, Alliansloppet MTB och Alliansloppet Rullskidor i Trollhättan, Icebug Xperience i Ramsvik (vandring/löpning) och cykelloppet Velofondo i Vårgårda.

- Alla dessa lopp är öppna både för allmänhet och elit, avgörs i naturskön miljö och har fokus på hållbarhet – till exempel är inte engångsplast tillåtet, man prioriterar ekologisk och lokal mat och uppmuntrar till hållbart resande. Vi ser detta därför som ett utmärkt sätt att ytterligare profilera Västsverige som naturturismdestination. Att evenemangen avgörs utanför den direkta högsäsongen genererar dessutom intäkter till besöksnäringen som inte skulle varit ett faktum annars, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Paret Jönsson-Haag deltar förutom i Öloppet också i Alliansloppet Rullskidor, Dalsland Kanotmaraton och Icebug Xperience. C Mores och Sportkanalens program Sverige springer kommer att finnas på plats vid samtliga tävlingar för att filma inslag som ska visas både på TV och på Sverigespringer.se. Programledaren Andreas Odén tävlar själv i Velofondo i Vårgårda samt i Dalsland Swimrun.

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige
Mail: fredrik.linden@vastsverige.com

Andreas Odén, programledare Sverige Springer/presskontakt Anna och Emil Jönsson Haag
Mail: andreas@starbay.se

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Anna och Emil  Foto: BILDBYRÅN
Anna och Emil Foto: BILDBYRÅN