Äntligen – 1 september börjar älgjakten i norr.

Älgjakten är en folkfest som engagerar stora delar av landsbygden. Efter ett regeringsbeslut i somras ska starttiden för älgjakten i norra Sverige alltid vara 1 september.

Foto: Åsa Nordien

Nytt för i år är att älgjakten i norra Sverige startar onsdag 1 september. Från och med i år så inleds älgjakten med fast datum jämfört med tidigare år, då det var första måndagen i september som gällde.

I skymningsljuset på onsdagmorgon tar ett stort antal älgjägare plats i jakttornen och släpper sina jakthundar i hopp om att komma till skott på en av de cirka 80 000 älgar som får fällas i årets älgjakt. Förra året fälldes knappt 83 000 älgar i landet.

– För många är älgjakten årets höjdpunkt, när man får möta gamla jaktkamrater, komma ut i skogen och koppla av från vardagen, säger Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet i norr.

Tillsammans med knappt 300 000 jägare är Björn en av alla som fyller termosen med kaffe, packar ner godsaker i ryggsäcken, sätter pejlen på sin älghund och ger sig ut i skogen. Till vardags jobbar Björn Sundgren med planering av just älgförvaltningen i norra Sverige, där en av de viktigaste punkterna är att höja kvalitén i älgstammen.

– För de flesta jägare i norr är älgjakten i det närmaste helig  och man ser fram emot att åter få fylla frysen med det goda och hälsosamma älgköttet, menar Björn Sundgren.

Jägarna i södra Sverige får dock vänta en dryg månad till, då älgjakten i syd drar i gång 8 oktober även här med fast datum i fortsättningen.

Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet, 010-584 76 77

Magnus Rydholm

Foto: Åsa Nordien

Svenska Jägareförbundet är en medlemsorganisation med 157 000 medlemmar som arbetar för en hållbar jakt och uthållig viltförvaltning.
Jagareforbundet.se

Fjälljakten – viktig för samhällsutvecklingen i norr29.10.2021 08:11:24 CEST | Pressmeddelande

Fler våtmarker i fokus på stor konferens24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 29–30 september hålls en våtmarkskonferens på Öster Malma utanför Nyköping med 150 deltagare. Arrangör är stiftelsen Svensk Våtmarksfond i samarbete med EU-projektet Grip on life. Konferensen ”Medvind i våtmarksarbetet?” tar fasta på regeringens ambition att under en treårsperiod satsa 775 miljoner kronor för att återskapa våtmarker – en historisk satsning i detta sammanhang. Under mötet delas även priset ”Årets våtmarksstipendiat” ut.