Årets smartaste bilköp: Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid

Riksförbundet M Sverige har utsett Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid till Årets smartaste bilköp 2020.

Årets smartaste bilköp 2020. Juryn bestod av från vänster i bild: Jan Backman, projektledare M Sverige;  Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, M Sverige; Erik Trulsson, chefredaktör tidningen Motor och Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert, M Sverige.
Årets smartaste bilköp 2020. Juryn bestod av från vänster i bild: Jan Backman, projektledare M Sverige; Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, M Sverige; Erik Trulsson, chefredaktör tidningen Motor och Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert, M Sverige.

– I år har vi utsett en laddbar familjekombi som är praktisk och miljösmart men som också har utstrålning och god komfort till Årets smartaste bilköp, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige. Peugeot 508 har toppbetyg i krocksäkerhet och går att köra helt utsläppsfritt.

Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid går utmärkt att köra på bara el. De dagliga resorna kan alltså ske utsläppsfritt upp till runt fem mils körning.

– Det är inte alla som kan eller vågar ta steget över till en renodlad elbil och för dem är en effektiv laddhybrid ett bra alternativ.

Idag är laddinfrastrukturen för elbilar långt ifrån helt utbyggd men med en laddhybrid kan man ta ett stort steg mot sänkta utsläpp utan att göra avkall på den bekvämlighet som bilar med förbränningsmotorer har vant oss vid.

– Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid är en prisvärd familjebil som erbjuder såväl utsläppsfria resor till vardags, som komfortabla och säkra långresor med familjen. Det är därför vi utser den till Årets smartaste bilköp 2020, säger Heléne Lilja.

Bilder

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Årets hjulklapp 2020 tilldelas Mariestads kommun26.11.2020 05:45:00 CETPressmeddelande

M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2020 tilldelas Mariestads kommun. De får utmärkelsen för öppnandet av den första tankstationen i världen där vätgas tillverkas på plats och där allmänheten kan tanka. Tankstationen är unik eftersom den inte är inkopplad till elnätet och är helt självförsörjande på energi genom solceller. M Sveriges förhoppning är att fler kommuner ska uppmärksamma Mariestads arbete och följa kommunens exempel.