Årets Uppstickare: Jessica Larsson, gym- och träningskedjan SATS

Varje år belönar Unionen förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och förbättra saker på sin arbetsplats. Jessica Larsson, gymkedjan SATS Hötorget, utses till Årets Uppstickare 2021.

Jessica Larsson
Huvudarbetsmiljöombud på SATS
Jessica Larsson Huvudarbetsmiljöombud på SATS

– Jag hoppas att fler vill stå upp för bättre arbetsvillkor i gym-och träningsbranschen och att priset påverkar i en positiv riktning, säger Jessica Larsson.

Jessica Larsson har tillsammans med fyra kollegor tagit upp striden för att placera frågor om en bra arbetsmiljö och vettiga anställningsvillkor högt upp på agendan. I gym-och träningsbranschen är många av de anställda unga och kunskap om rättigheter och fackligt arbete är låg.

– Jag tror att jag vann priset för att jag på kort tid tagit många strider för de jag representerar och för att jag är orädd. Att vinna priset känns inspirerande och är en bra start för mig i min nya roll, säger Jessica Larsson.

– Jessica har gjort ett otroligt jobb och verkligen uträttat fackliga stordåd på jobbet. Hon har visat prov på engagemang, samarbetsförmåga och nyskapande på ett sätt som kan inspirera alla oss andra i vårt fackliga arbete, säger Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande som har ingått i juryn för Årets Jobbhjältar 2021.

Juryns motivering

”För att på kort tid gjort skillnad på ett inflytelserikt företag utan tidigare tradition av fackligt arbete. Med driv och engagemang, inspiration och mod, har alltifrån löner och anställningsformer till medbestämmande stått på agendan. Något som kan leda till positiv utveckling inte bara på den egna arbetsplatsen utan i hela branschen. Den som använder de fackliga musklerna på detta sätt är värd att bli Årets Uppstickare.”

Årets Jobbhjältar pris i tre olika kategorier

Årets Jobbhjältar utses även i kategorierna: eldsjäl och nytänkare. Priset Årets Nytänkare går till Teres Kolbert, AA Logistik Västerås och Årets eldsjäl till Bengt Lindblom på Bilprovningen i Lycksele.

– Det är Unionens 30 000 förtroendevalda ute på arbetsplatserna som är själva hjärtat i den fackliga idén och styrkan i Unionen: att medlemmarna och deras valda kollegor tillsammans påverkar och förbättrar villkoren och verksamheten. För din skull och alla andras. Detta är den svenska modellen när det är som allra tydligast och bäst, säger Peter Hellberg.

Jessica Larsson, huvudarbetsmiljöombud, SATS Hötorgetjessica.larsson@sats.se

Tel:08-504 151 00press@unionen.se