Arla storsatsar i Linköping

Arla investerar 52 miljoner kronor i en ny förpackningslinje för bägare på mejeriet i Linköping. Investeringen görs för att framtidssäkra produktionen av créme fraiche och gräddfil, samtidigt som det möjliggör för högre effektivitet, volymer och leveranssäkerhet.

-    Varje år investerar vi omkring 100 miljoner i mejeriet i Linköping, i år ser det ut att bli mer. Vi ser hela tiden över möjligheter att utveckla produktionen för att kunna möta efterfrågan bland konsumenter. I dagsläget producerar vi varje vecka 1.2 miljoner bägare med créme fraiche och gräddfil, med den nya förpackningslinjen kommer vi kunna öka de volymerna, säger Mathias Carlsson, mejerichef på Arlas mejeri i Linköping.

På mejeriet i Linköping hanteras ungefär 220 miljoner kilo mjölk varje år. För att öka leveranssäkerheten och effektiviteten investerar Arla 52 miljoner kronor i en ny förpackningslinje för bägare. Den nya förpackningslinjen har ett modernare styrsystem, är smidigare för personalen att hantera och möjliggör för användandet av hållbara förpackningslösningar.

-    De två nuvarande förpackningslinjerna har vi haft sedan 1998, det är dags att förnya sig. Den nya förpackningslinjen är inte bara dubbelt så effektiv som de nuvarande två, den kommer även att bättre klara av omställningar i framtiden, öka leveranssäkerheten, och vara mer lättarbetad för personalen, säger Mathias Carlsson.

Installationen av den nya förpackningslinjen påbörjas under våren 2021 och beräknas vara färdig i juni 2022. Under en övergångsperiod kommer de två befintliga packlinjerna att vara i drift för att säkerställa en smidig övergång och att produktionen fortsätter som vanligt. Därefter kommer en av de gamla förpackningslinjerna för bägare att tas bort.

På mejeriet i Linköping tillverkas utöver créme fraiche och gräddfil bland annat mjölk, yoghurt och laktosfria produkter för butiker i hela Sverige.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bygger mjölkgård i Nigeria – stöttar den lokala mjölkproduktionen17.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det bondeägda mejerikooperativet Arla Foods ska bygga en toppmodern kommersiell mjölkgård i norra Nigeria. Gården kommer även att erbjuda utbildning och stöd till upp emot 1 000 lokala mjölkbönder som en del i Arlas långsiktiga arbete för att skapa offentlig-privata partnerskap. Detta främjar i sin tur den nigerianska mejerisektorns utveckling och landets strävan att öka den lokala livsmedelsproduktionen.