Återigen en stark utveckling för Din Bil Sverige 2017

Över 77 000 nya och begagnade bilar levererades till kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö, en ökning på 4 %. Rekordomsättning på 17,8 miljarder kronor, en ökning med 6,5 %. Din Bil-gruppen befäster sin position som den största återförsäljaren på den svenska bilmarknaden. Flera expansionsprojekt under konstruktion eller planering för vidare tillväxt.

2017 blev återigen ett rekordår för Din Bil Sverige AB, som är den svenska Volkswagen-organisationens återförsäljarverksamhet i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö inklusive västra Skåne. Den totala försäljningen steg med 4 % till 77 051 bilar och omsättningen steg med 6,5 % till 17,8 miljarder kronor.

Försäljningen per märke blev följande:

• Volkswagen Personbilar: 22 118
  • Audi: 8 027
  • Skoda: 5 771
  • SEAT: 1 575
  • Porsche: 536
  • Volkswagen Transportbilar: 6 344
  • Begagnade bilar 32 680

− 2017 innebar återigen en mycket stark bilmarknad. Tack vare en tydlig tillväxtplan och en vass och effektiv organisation, tillsammans med starka varumärken, produkter och erbjudanden, kunde vi återigen etablera oss som den ledande bilåterförsäljaren på den svenska marknaden. Med en ny ägare inom Volkswagen-gruppen, Porsche Holding Salzburg, har vi dessutom ökat våra investeringsresurser för att ytterligare utveckla vår position i framtiden, säger Jens Wetterfors, VD på Din Bil Sverige AB.

Under kommande år planerar Din Bil-gruppen att utöka sin kapacitet inom nuvarande marknadsområden.

− Under byggnation just nu finner vi helt nya konceptanläggningar för Audi och Porsche i Stockholm. För Audi bygger vi i Kista medan för Porsche bygger vi i Danderyd. I Stockholm planeras även en fullserviceanläggning för Volkswagen i Infra City och utökad servicekapacitet i Volkswagen Smista, säger Jens Wetterfors.

Även i Göteborg planeras expansion genom en helt ny konceptanläggning för Skoda, en ny Seat- och begagnathall och ökad servicekapacitet bredvid befintlig Volkswagen-anläggning, båda initiativen i Sisjön i södra Göteborg. I Kungsbacka byggs en ny begagnathall med service och i norra Göteborg projekteras just nu en helt ny fullserviceanläggning för Volkswagen. Fler projekt i samtliga regioner planeras.

Under 2018 kommer flera nya viktiga bilmodeller att lanseras som hjälper Volkswagen-gruppens helägda återförsäljare att vinna ytterligare marknadsandelar.

− Vi har med vår aggressiva tillväxtplan, vårt fokus på paketerade erbjudanden, en väl fungerande säljorganisation med nöjda kunder, samt alla nya bilmodeller, en mycket fin position för att ta ännu högre marknadsandelar och stärka vår position som den ledande bilåterförsäljaren på svensk bilmarknad, avslutar Jens Wetterfors.

Din Bil Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Volkswagen-koncernen och representerar märkena, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche och Volkswagen Transportbilar på den svenska storstadsmarknaden.

2017 sålde Din Bil Gruppen över 77 000 bilar varav drygt 38 000 nya personbilar och 6 300 nya transportbilar. Omsättningen uppgick till 17,8 miljarder SEK och bolaget har ca 2 100 anställda.

Kontakt:
Jens Wetterfors
jens.wetterfors@dinbil.se

Jens Wetterfors, VD på Din Bil Sverige AB

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2017 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 196 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,2 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 16 709 lätta transportbilar vilket är 30,2 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,74 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2017.