Audi ökar investeringarna i e-mobilitet

Audi har fördubblat antalet elbilar i modellprogrammet i år. Med världspremiären för Audi e-tron GT i början av året och Audi Q4 e-tron i våras, präglades 2021 av färdplanen mot e-mobilitet. Med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi företagets omställning mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Framförallt ökas investeringarna i framtida bilprojekt till totalt cirka 37 miljarder euro. Premiumtillverkaren öronmärker därav cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed sitt åtagande för e-mobilitet.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet

Från 2033 kommer Audis framtid att vara helt elektrisk. Fram tills dess fortsätter omställningen. 2021 fördubblades antalet helt eldrivna modeller i programmet. Med nya Audi e-tron GT quattro, Audi RS e-tron GT, Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron har antalet elbilar vuxit med ytterligare fyra modeller till totalt åtta i programmet. 2025 siktar företaget på att ha fler än 20 helt eldrivna modeller och från 2026 lanseras endast helt eldrivna modeller på marknaden.

Audi accelererar utbyggnaden av laddningsinfrastruktur

I takt med att antalet eldrivna modeller ökar, ökar även kraven på laddningsinfrastruktur. I Nürnberg testar Audi ett nytt laddningskoncept. Audi charging hub öppnar den 23 december och riktar sig till kunder som inte har möjlighet att ladda bilen hemma. Pilotanläggningen erbjuder bokningsbara platser för laddning med hög effekt (HPC) och en lounge som kan nyttjas under tiden. För energilagring används förbrukade litiumjonbatterier, så kallade second life-batterier som hämtas från demonterade utvecklingsbilar. På taket på anläggningen finns dessutom solcellspaneler som bidrar med förnybar el.

Med Audi charging hub tillkommer ytterligare en laddningsstation i e-tron Charging Service. Audis egen laddningstjänst med laddkort fungerar nu vid 290.000 laddpunkter i 26 länder i Europa. IONITY, som ingår i tjänsten, är det största öppna supersnabbladdningsnätverket i Europa. Volkswagen-koncernen, med Audi och Porsche, är medgrundare av IONITY och har varit en joint venture-partner redan från början. IONITY investerar 700 miljoner euro i sitt snabbladdningsnätverk som finns i 24 länder. 2025 kommer antalet supersnabbladdningspunkter på 350 kW öka från 1 500 till ca 7 000. Ett attraktivt snabbladdningsnätverk är en central del i det omfattande ekosystem som Audi erbjuder när det gäller elbilar och som kommer att expandera ännu mer i framtiden.

Vorsprung 2030": hållbart, socialt och tekniskt ledarskap

- Den nuvarande planeringsrundan återspeglar vår accelererade framtidskurs. Baserat på investeringsplanerna ligger vårt fokus fram till 2026 på att konsekvent implementera färdplanen med en omfattande produktoffensiv av helt och delvis eldrivna modeller", säger Jürgen Rittersberger, CFO för Audi AG. Mellan 2022 och 2026 planerar Audi-koncernen investeringar på totalt 37 miljarder euro i forskning- och utveckling samt fasta tillgångar. Följaktligen kommer investeringarna att öka, framförallt i framtida fordonsprojekt. Premiumtillverkaren öronmärker cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed det tydliga åtagandet för e-mobilitet.

Med företagets strategi ”Vorsprung 2030”, har Audi en tydlig färdplan för hållbart, socialt och tekniskt ledarskap till 2030. ”Vorsprung 2030” säkerställer Audis position för framtiden", säger Markus Duesmann, CEO på Audi. - Förändringstakten i samhället ökar snabbt. Därför accelererar vi vår omställning mot klimatneutral mobilitet. För oss är en hållbar affärsmodell en fråga om förhållningssätt och ansvar". Med start 2026 kommer Audi endast att lansera nya modeller som är helt eldrivna på den globala marknaden. Företaget kommer successivt att fasa ut tillverkningen av sina förbränningsmotorer fram till 2033. Med ett tydligt beslut som ett resultat av en intensiv strategiprocess, planerar Audi för fortsätt lönsam tillväxt. Baserat på marknadsprognoser och en attraktiv modellportfölj planerar företaget att leverera tre miljoner bilar per år 2030. Med ökande koncernsynergier siktar Audi dessutom på en långsiktig rörelsemarginal på över 11 procent.

Information till redaktionen:
Resultatet för Audis verksamhetsår 2021 kommer att presenteras vid den digitala årliga presskonferensen 2022 den 17 mars 2022.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi-koncernen: All time high-resultat under första halvåret 20221.8.2022 11:22:43 CEST | Pressmeddelande

Audi-koncernen rapporterar en solid balans för första halvåret 2022. På grund av halvledarkrisen och covid-relaterade nedstängningar i Kina kunde Audi inte möta den starka efterfrågan på märket. Trots detta ökade Audi-koncernens försäljningsintäkter med två procent till 29,9 miljarder euro och rörelseresultatet uppnådde ett nytt rekord på 4,9 miljarder euro. Med 16,5% var rörelsemarginalen väl över föregående år och den strategiska målkorridoren på 9 till 11%. Bakgrunden till resultatet är bland annat den positiva prispositionen, den solida verksamheten hos lyxbilsmärkena Lamborghini och Bentley samt medvind i säkrade råvaruaffärer. Audi-koncernen bekräftar även prognosen för leveranser, försäljningsintäkter och avkastning för 2022.

Ett andra liv. Batterier från Audi e-tron återanvänds i rickshaws i Indien.14.7.2022 13:40:17 CEST | Pressmeddelande

Elbilsbatterier har fördelen att de kan återanvändas inom flera områden innan de återvinns. Audi använder bland annat batterier från testbilar i mobila laddstationer. Nu får de ett andra liv även i eldrivna rickshaws i Indien. Initiativtagare är det tysk-indiska startup-företaget Nunam som vill utforska hur moduler från högvoltsbatterier kan återanvändas i en ny funktion. Projektet syftar även till att stärka förvärvsmöjligheterna för kvinnor som får möjlighet att transportera sina varor utan mellanhänder. Det ideella startup-företaget i Berlin och Bangalore finansieras av Audi Environmental Foundation som stöttat Nunam i flera projekt sedan 2019.

Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.16.6.2022 11:24:24 CEST | Pressmeddelande

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas14.6.2022 18:03:20 CEST | Pressmeddelande

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Audi bidrar till hållbar mobilitet under World Economic Forum i Davos25.5.2022 08:30:04 CEST | Pressmeddelande

I samband med toppmötet World Economic Forum som pågår i Davos säkerställer Audi att deltagarna transporteras hållbart i den schweiziska alpbyn. Audi finns på plats med en helt eldriven bilflotta och dessutom mobila laddningsstationer som är uppbyggda av återvunna batterier. I en förlängning satsar Audi dessutom på snabbladdningsstationer i stadsmiljö och att skapa en hållbar leveranskedja för batterier.