Audi ökar investeringarna i e-mobilitet

Audi har fördubblat antalet elbilar i modellprogrammet i år. Med världspremiären för Audi e-tron GT i början av året och Audi Q4 e-tron i våras, präglades 2021 av färdplanen mot e-mobilitet. Med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi företagets omställning mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Framförallt ökas investeringarna i framtida bilprojekt till totalt cirka 37 miljarder euro. Premiumtillverkaren öronmärker därav cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed sitt åtagande för e-mobilitet.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet

Från 2033 kommer Audis framtid att vara helt elektrisk. Fram tills dess fortsätter omställningen. 2021 fördubblades antalet helt eldrivna modeller i programmet. Med nya Audi e-tron GT quattro, Audi RS e-tron GT, Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron har antalet elbilar vuxit med ytterligare fyra modeller till totalt åtta i programmet. 2025 siktar företaget på att ha fler än 20 helt eldrivna modeller och från 2026 lanseras endast helt eldrivna modeller på marknaden.

Audi accelererar utbyggnaden av laddningsinfrastruktur

I takt med att antalet eldrivna modeller ökar, ökar även kraven på laddningsinfrastruktur. I Nürnberg testar Audi ett nytt laddningskoncept. Audi charging hub öppnar den 23 december och riktar sig till kunder som inte har möjlighet att ladda bilen hemma. Pilotanläggningen erbjuder bokningsbara platser för laddning med hög effekt (HPC) och en lounge som kan nyttjas under tiden. För energilagring används förbrukade litiumjonbatterier, så kallade second life-batterier som hämtas från demonterade utvecklingsbilar. På taket på anläggningen finns dessutom solcellspaneler som bidrar med förnybar el.

Med Audi charging hub tillkommer ytterligare en laddningsstation i e-tron Charging Service. Audis egen laddningstjänst med laddkort fungerar nu vid 290.000 laddpunkter i 26 länder i Europa. IONITY, som ingår i tjänsten, är det största öppna supersnabbladdningsnätverket i Europa. Volkswagen-koncernen, med Audi och Porsche, är medgrundare av IONITY och har varit en joint venture-partner redan från början. IONITY investerar 700 miljoner euro i sitt snabbladdningsnätverk som finns i 24 länder. 2025 kommer antalet supersnabbladdningspunkter på 350 kW öka från 1 500 till ca 7 000. Ett attraktivt snabbladdningsnätverk är en central del i det omfattande ekosystem som Audi erbjuder när det gäller elbilar och som kommer att expandera ännu mer i framtiden.

Vorsprung 2030": hållbart, socialt och tekniskt ledarskap

- Den nuvarande planeringsrundan återspeglar vår accelererade framtidskurs. Baserat på investeringsplanerna ligger vårt fokus fram till 2026 på att konsekvent implementera färdplanen med en omfattande produktoffensiv av helt och delvis eldrivna modeller", säger Jürgen Rittersberger, CFO för Audi AG. Mellan 2022 och 2026 planerar Audi-koncernen investeringar på totalt 37 miljarder euro i forskning- och utveckling samt fasta tillgångar. Följaktligen kommer investeringarna att öka, framförallt i framtida fordonsprojekt. Premiumtillverkaren öronmärker cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed det tydliga åtagandet för e-mobilitet.

Med företagets strategi ”Vorsprung 2030”, har Audi en tydlig färdplan för hållbart, socialt och tekniskt ledarskap till 2030. ”Vorsprung 2030” säkerställer Audis position för framtiden", säger Markus Duesmann, CEO på Audi. - Förändringstakten i samhället ökar snabbt. Därför accelererar vi vår omställning mot klimatneutral mobilitet. För oss är en hållbar affärsmodell en fråga om förhållningssätt och ansvar". Med start 2026 kommer Audi endast att lansera nya modeller som är helt eldrivna på den globala marknaden. Företaget kommer successivt att fasa ut tillverkningen av sina förbränningsmotorer fram till 2033. Med ett tydligt beslut som ett resultat av en intensiv strategiprocess, planerar Audi för fortsätt lönsam tillväxt. Baserat på marknadsprognoser och en attraktiv modellportfölj planerar företaget att leverera tre miljoner bilar per år 2030. Med ökande koncernsynergier siktar Audi dessutom på en långsiktig rörelsemarginal på över 11 procent.

Information till redaktionen:
Resultatet för Audis verksamhetsår 2021 kommer att presenteras vid den digitala årliga presskonferensen 2022 den 17 mars 2022.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS Q e-tron i mål i Dakarrallyt. Framgångsrik start på en ny elektrifierad era.14.1.2022 19:12:43 CET | Pressmeddelande

Audis mest komplexa tävlingsbil någonsin klarade elddopet i Dakarrallyt. Alla tre Audi RS Q e-tron bemästrade världens tuffaste terrängrally vid debuten i Saudiarabien. Totalt kördes ca 2400 mil i öken – nästan tre gånger så långt som de 870 mil som hann testköras innan rallyt. Mattias Ekström/Emil Bergkvist slutade på en niondeplats i Jeddah och blev Audis bästa förarteam i en krävande upplaga av ökenklassikern. Med införandet av elektrifiering har Audi inlett en ny era inom terrängrally.

Audi ökar takten i omställningen med ett starkt 2021 för helt eldrivna bilar12.1.2022 10:40:19 CET | Pressmeddelande

Trots den globala bristen på halvledare håller Audi ett högt tempo på vägen mot hållbar premiummobilitet. Under 2021 ökade leveranserna av helt eldrivna bilar med hela 57,5 procent jämfört med året innan. Audi mer än fördubblade dessutom sin produktportfölj med elbilar under det gångna året. Trots den utmanande situationen levererade Audi nästan samma totalvolym som året innan. 2021 registrerades 1.680.512 bilar, vilket var 0,7% färre än 2020. I USA överträffades fjolårsresultatet med 5 procent.

Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.9.1.2022 11:36:14 CET | Pressmeddelande

Sex pallplatser efter de första sju dagarna, tillförlitlig elektrisk drivlina och konkurrenskraftiga redan i debuten i världens tuffaste rally. Redan under den första halvan av Dakarrallyt har Audi markerat sin närvaro med elektrifierade RS Q e-tron. Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist är efter halvtid det bästa Audi-teamet med en 14:e plats av närmare hundra startande i bilklassen.

Klart för start i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron inleder en ny era30.12.2021 18:06:30 CET | Pressmeddelande

Den 1-14 januari gör Audi debut i Dakarrallyt med nya Audi RS Q e-tron. Med namnkunniga team som Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger samt Carlos Sainz/Lucas Cruz är märket redo för en ny utmanade satsning. För Audi, som introducerat quattro, TFSI, ultra, e-tron och många andra innovativa tekniker inom motorsporten, är starten i ökenrallyt början på en ny era.

Världspremiär för Audi charging hub - ett unikt snabbladdningskoncept för städer17.12.2021 17:32:35 CET | Pressmeddelande

I takt med att antalet eldrivna bilar ökar, ökar även kraven på laddinfrastruktur. Audi öppnar nu sitt första laddningscenter i Nürnberg med ett koncept som är unikt i sitt slag. Den 23 december är det premiär för Audi charging hub. Den moderna snabbladdningsstationen med bokningsbara platser riktar sig bl.a. till elbilsägare som inte har möjlighet att ladda hemma. Dessutom är Audi charging hub tänkt att avlasta vid framtida efterfrågetoppar vid laddning i stadsmiljö. Ett loungeområde ger dessutom en förstklassig laddningsupplevelse.