Avtal klart för hockeyspelarna i högsta ligan

Under dagen har Unionen tillsammans med Arbetsgivaralliansen tecknat ett kollektivavtal för samtliga damhockeyspelare som spelar i den högsta ligan, SDHL.

- Kollektivavtalet är en stor framgång och ett viktigt steg i rätt riktning för damhockeyn, med det på plats ser vi till att spelarna får bättre villkor under karriären, säger Lukas Ringqvist, avtalsansvarig för Unionens avtal inom idrotten.

Spelarna har i förhandlingarna efterfrågat försäkringar, avsättning till pension samt omställningsstöd under och efter karriären i avtalet. Kollektivavtalet reglerar även villkor för ledighet, semester och sjuklön.

- Det är en seger för spelarna men arbetet slutar inte där, tillsammans med Arbetsgivaralliansen kommer vi nu fokusera på att utveckla avtalet vidare så att spelarna har de bästa möjliga förutsättningarna, säger Lukas Ringqvist.

Avtalet är ett resultat av ett givande samarbete mellan spelarföreningen för ishockeyspelare SICO, samt spelarna i ligan. Kollektivavtalet gäller från och med den 1 oktober 2020 och gäller tillsvidare.

Unionen är Sveriges största fackförbund med 675 000 medlemmar, varav mer än 31 000 förtroendevalda på över 65 000 arbetsplatser. Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Avtal klart för tjänstemän inom industrin1.11.2020 09:25:29 CETPressmeddelande

I ett historiskt svårt läge har Unionen nått framgång i förhandlingarna och tecknat bästa möjliga avtal för medlemmarna. Avtalet ger Unionens medlemmar mer pengar i plånboken och bättre pensioner genom ökad avsättning till flexpension. Dessutom ska parterna gemensamt ta fram en praktisk handledning med syfte att bidra till ett mer jämställt arbetsliv, genom att motverka missgynnande till följd av föräldraledighet.