Bilägare gynnas av bättre säkerhetsutrustning

EU beslutade i förra veckan om höjda minimikrav för säkerhetssystem i alla nya bilar med start 2022. Bland annat ska det finnas fler förarassistansfunktioner och förberedelse för alkolås. För konsumenter innebär de höjda kraven bättre produkter, om än till något högre priser.

Men funktionaliteten behöver bli bättre än vad den är idag. Regnrusk eller snöslask kan göra att sensorer inte fungerar på rätt sätt och kamerasystem klarar inte att läsa av vägmarkeringar på snötäckta vägar. En bil kan trots denna teknik inte uppmärksamma föraren på alla faror hela tiden. Den som kör behöver fortfarande ha full kontroll på allt som händer i och omkring bilen.

– Det kan innebära en falsk trygghet att tro att bilen hanterar alla riskmoment. Det kan snarare inverka negativt på trafiksäkerheten, säger Carl-Erik Stjernvall, tekniska expert på Riksförbundet M Sverige.

Dessutom är säkra bilar bara en av flera faktorer som krävs för att uppnå nollvisionen. Ifall tekniken i fordonet fallerar måste bilföraren kunna hantera situationen och om olyckan trots detta blir ett faktum måste även vägens utformning vara förlåtande. Flera av de avancerade systemen i fordonen är beroende av tydliga vägmarkeringar, vilket kan ställa ännu högre krav på vår infrastruktur.

– Oavsett bilens teknik kommer behovet av säkra vägar och säkra förare vara minst lika stort som det är idag, säger Carl-Erik Stjernvall.

Samtidigt kan tekniken skapa nya möjligheter för bilägare att spara pengar. De som väljer att koppla in ett alkolås kan få bättre förutsättningar att spara pengar på sin försäkringspremie. Redan idag har vissa försäkringsbolag rabatter på en del fordon med exempelvis nödbromsfunktionalitet, vilket inte bara minskar risken för personskador utan även reducerar bilens reparationsbehov.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Grus på belagda vägar kostar fordonsägarna miljarder – varje år!18.6.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Allt fler bilägare drabbas av stenskott. Kostnaderna för ökade glasskador på bilar har fyrdubblats under en 15-årsperiod och kostade bilägarna hela 1,6 miljarder kronor under 2017. Samtidigt visar officiell olycksstatistik att grus var en bidragande faktor i var fjärde olycka utanför tätort där en motorcyklist skadats allvarligt. Detta orsakar mänskligt lidande och kostar samhället stora summor, närmare en miljard per år (*). Gruset kommer ofta från pågående eller avslutade vägarbeten. Varken Sveriges MotorCyklister, SMC, eller Riksförbundet M Sverige anser att det är rimligt att fordonsägarna ska betala för brister i vägunderhåll genom våra försäkringspremier.