Bilister rasar mot nya reseavdraget
– Bilister är redan hårt pressade av höga bränslepriser. Det är för oss obegripligt hur man i detta läge kan gå fram med kostnadshöjningar för bilister. Syftet med hela reformen är att flytta över resande från biltrafik till kollektiva alternativ. Verkligheten är dock att de flesta svenskar inte har något fungerande alternativ till att ta bilen till jobbet, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Efter hård kritik mot reformen har regeringen aviserat att den ska återkomma med justerade nivåer senare i år.
– Hela reformen är feltänkt och bygger på förhoppningar utan stöd i verkligheten. Trots stora satsningar på kollektivtrafik under 2000-talet har bara en marginell andel av resandet flyttats över. Bilarna står fortfarande för mellan 80 och 90 procent av persontransportarbetet i Sverige.
– Regeringen bör höja och bredda reseavdraget i stället för att öka beskattningen av bilister. Ett försämrat reseavdrag gör det svårare att ta sig till arbetet, försämrar företagens rekrytering och krymper arbetsmarknadsregionerna. Mest drabbar en sådan reform personer som har lång resväg till jobbat, de som jobbar utanför den egna hemkommunen och personer som inte har möjlighet att jobba hemifrån, säger Caroline Drabe.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
