Bilister rasar mot nya reseavdraget

Regeringen går nu fram med en proposition om förändrat reseavdrag. Enligt den lagrådsremiss som tidigare presenterats innebär reformen att färre svenskar kommer att kunna göra avdrag för arbetsresor med bil och att ersättningen sänks från cirka sex kronor per mil till fem kronor per mil.

– Bilister är redan hårt pressade av höga bränslepriser. Det är för oss obegripligt hur man i detta läge kan gå fram med kostnadshöjningar för bilister. Syftet med hela reformen är att flytta över resande från biltrafik till kollektiva alternativ. Verkligheten är dock att de flesta svenskar inte har något fungerande alternativ till att ta bilen till jobbet, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

Efter hård kritik mot reformen har regeringen aviserat att den ska återkomma med justerade nivåer senare i år.

– Hela reformen är feltänkt och bygger på förhoppningar utan stöd i verkligheten. Trots stora satsningar på kollektivtrafik under 2000-talet har bara en marginell andel av resandet flyttats över. Bilarna står fortfarande för mellan 80 och 90 procent av persontransportarbetet i Sverige.

– Regeringen bör höja och bredda reseavdraget i stället för att öka beskattningen av bilister. Ett försämrat reseavdrag gör det svårare att ta sig till arbetet, försämrar företagens rekrytering och krymper arbetsmarknadsregionerna. Mest drabbar en sådan reform personer som har lång resväg till jobbat, de som jobbar utanför den egna hemkommunen och personer som inte har möjlighet att jobba hemifrån, säger Caroline Drabe.

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.