Svenska BowlingförbundetSvenska Bowlingförbundet

Bowling: Robin Ilhammar är junioreuropamästare i singel

Den 18-årige tvåhandsspelaren Robin Ilhammar har tagit sitt tredje guld på Junior-EM i Holland när han idag vann singeldistansen, där Carl Eklund dessutom tog brons. - Det är helt sjukt, säger Robin Ilhammar.
Robin Ilhammar

Efter kvalet var Robin Ilhammar från Gamleby i norra Småland osäker på om hans resultat skulle räcka till medalj och semifinal. Men hans 1439 räckte till en tredjeplats i kvalet, och en silvermedalj i All-event, samt en semifinalplats mot den som tog guldet i All-event: Kenneth Ramos från hemmanationen Holland.
- Jag visste att det skulle bli en tuff match, jag gjorde allt jag kunde och det gick vägen, säger Robin Ilhammar.

Den vänsterhänta holländaren slog två slag i semifinalen som inte var strike, det räckte inte mot Robin Ilhammar som vann 267 – 248. I finalen fick den blågula stjärnan sedan möta finländaren Jani Soukka som såg till att Carl Eklund fick nöja sig med ett brons, 223 mot 225. Ett ödesdigert hål i sista rutan förstörde det för Köping-spelaren.
- Det var ju en välspeladfinal. Det är klart att han är besviken men det var en jättebra insats att göra 260 för att gå vidare, säger förbundskapten Robert Andersson.

Matchen om guldet blev aldrig riktigt spännande. Den finske tvåhandsspelaren Jani Soukka lyckades inte slå mer än två strike i hela serien och redan i ruta 6 var det ganska klart att Robin Ilhammar skulle ta sitt tredje guld under mästerskapet.
- Det såg inte ut som han hade någon bra reaktion heller, säger Robin Ilhammar som slog 279 i finalen.
- Jag försökte bara ha roligt och göra en 300-ing men det gick inte hela vägen, ler Robin Ilhammar.

För två år sedan gjorde Robin Ilhammar debut på Junior-EM. Den gången åkte de svenska pojkarna hem utan medaljer. Nu, med en distans kvar, har Robin Ilhammar tagit tre guld och ett silver.
- Det är helt sjukt. Förra EM-et lyckades jag inte riktigt, så kommer jag till det här EM-et där nästan allting funkar. Ett steg i rätt riktning, säger Robin Ilhammar och förbundskapten Robert Andersson fyller i:
- Att orka ladda om, det har varit framgång på framgång, jag är väldigt imponerad över att han orkar göra det. Det här är fjärde distansen i rad, säger han.

Imorgon bitti är det dags för den sista distansen på mästerskapet, det avslutande cup-spelet Masters där Robin Ilhammar, tillsammans med Loke Molander och Carl Eklund får stå över första omgången. Sista chansen till ytterligare en medalj.
- Lite sömn först och sen bara sätta igång fokuset igen och spela lika bra som jag gjort innan, säger Robin Ilhammar.

Sverige har nu tagit åtta medaljer på Junior-EM. Tre guld, två silver och tre brons.