Bra kaffe och hållbarhet - inte längre motsatser

Kaffe har traditionellt inte varit en produkt där det funnit möjlighet att göra ett miljömedvetet val. Om man dessutom vill har gott kaffe har det varit en svår ekvation. Detta har dock förändrats och möjligheterna är större än någonsin.

Den absolut största delen av världens kaffeproduktion är miljömässigt inte hållbar. Tyvärr är det ett faktum. Det finns de farmer där det finns en miljömedvetenhet men det kaffet når oftast inte den vanlige konsumenten. Detta har varit en sanning i åratal, trots att det har höjts röster för att det ska förändras.

Den lilla del av det kaffe som säljs i Sverige som faktiskt har varit odlat ekologiskt har tyvärr saknat många av de positiva smakmässiga egenskaper vi söker efter i kaffet. Att få ett kaffe man tycker om som dessutom är från en odling där miljötänk genomsyrar produktionen har inte gått ihop.

Men det har på senare år skett förändringar. Det går idag att få kaffekapslar hållbarhet som möter dessa krav. Man har kombinerat ett hållbarhetsperspektiv med kaffe från kvalitetsproducenter som sen har rostats på ett sätt som framhäver smakerna vi är ute efter.

Senseo är en tillverkare som har denna produkt tillgänglig och dessutom tillverkar kaffemaskiner för att brygga kaffet på ett sätt som skapar en kopp kaffe man verkligen kan vara nöjd med.

Smaken och miljön viktigt för konsumenten

De senaste årens miljömedvetenhet är något som gäller dryck med och där även kaffe. Konsumenterna förväntar sig att företagen ska arbeta på ett hållbart sätt. Samtidigt förväntar man sig att smakupplevelsen ska vara i toppklass.

Detta har Senseo tagit tillvara på då de skapat sina serier av maskiner och kaffekapslar. Att välja kaffe som är hållbart odlat med en möjlig spårbarhet är en logisk utveckling. Att rosta kaffet på ett sätt där de smaker som finns naturligt i bönan kommer till sin rätta gör att potentialen för att få ett gott resultat ökar.

Som en sista pusselbit är maskinen väldigt viktig. Den behöver kunna brygga kaffet på ett sätt där smakerna bevaras och även finns i den dryck som konsumenten ska dricka. Det är definitivt inte en självklarhet. Många maskiner skapar ett beskt kaffe där många behöver dämpa beskan med mjölk och socker.

För att hantera detta så är Senseos maskiner designade för att brygga med just de kapslar Senseo producerar. Det är alltså rätt vattentryck, mängd vatten och temperatur. Detta i kombination med en perfekt malningsgrad på kaffet ger väldigt bra resultat. Detta gör dessutom att man kan upprepa det goda resultatet, gång på gång.

För den moderna, miljömedvetna kaffedrickaren så finns det inte så mycket att tänka på. En Senseo kapselmaskin bockar av de krav de har på sina checklistor.