Breaking till OS 2024 - Toppgruppen till Bosön

Med fokus på OS genomförs det andra elitsatsningslägret.

Elli Eklund, Breaking Foto: Niklas Zettergren

På fredag samlas breakarna som är uttagna till Svenska Danssportförbundets OS-satsningen, på Bosön. Det är tre intensiva dagar som väntar med träning, teori och fystester. Riksidrottsförbundets labbpersonal leder fystesterna.

Svenska Danssportförbundets projektledare och Breaking-koordinator i OS-satsningen, Ferhat Duz, leder breakarna genom helgens alla moment. Ferhat har en lång erfarenhet av Breaking och internationellt tävlande i de större sammanhangen, inte minst som Red Bull-breakare. Ferhat har dessutom en kandidatexamen i idrottsvetenskap, som kommer att bidra mycket positivt i utvecklingen av breakarna.

Projektledare i breddsatsningen inom Breaking, Tobias ”Marre” Marin, föreläser om bedömning - ur domarens perspektiv. Marre förstärker Breakingsatsningen inom förbundet genom att fokusera på utveckling av tävlingssystem, få i gång breddläger, utbildning för både domare och tränare samt ha kontakt med förbundets föreningar när det gäller Breaking. Han har erfarenhet av nationellt och internationellt tävlande, är en av förbundets internationella domare i Breaking och en van organisatör av både tävlingar och läger.

Förhoppningen är att helgen levererar teamkänsla, prestation, resultat och mycket positiv energi.

Elli Eklund, Breaking Foto: Niklas Zettergren

Svenska Danssportförbundet är medlem i Riksidrottsförbundet och arbetar för att främja dans och danssporten inom den nationella verksamheten och den internationella tävlingsverksamheten genom förbundets elit- och landslagsatsning, Team Sweden. Sverige har följande landslag inom danssport:
Hiphop, Breaking, Disco & Performing art, Bugg & Rock´n Roll, Standard & Latin, Tiodans.

Förbundet är medlem i World Dance Sport Federation, World Rock n Roll Confederation, World Swing Dance Council, World Artistic Dance Federation samt Sveriges Olympiska Kommitté.

Följ danssporten på www.danstv.se