Cake tilldelas 2018 års Stora Designpris för KALK – elektrisk offroadmotorcykel

Design är en avgörande faktor för konkurrenskraft och lönsamhet. Därför instiftade Teknikföretagen Stora Designpriset, med syftet att uppmärksamma affärsframgångar som bäddats av ett integrerat och konsekvent designarbete. Redan 2003 delades första Stora Designpriset ut och sedan dess har vi hunnit utse 15 vinnare och 59 finalister. Samlingen är lika mycket ett bibliotek av inspirerande exempel på framgångsrik design som en historik över Sveriges unika innovationskraft. I år går det prestigefyllda priset till Cake, för sin elektriska offroadmotorcykel.

Cake - vinnare av Stora Designpriset 2018.

Juryns motivering

”Lätt, ljudlös och miljövänlig – med en trendsättande och oväntad design utmanar den elektriska offroadmotorcykeln Kalk den traditionella motorcykelkulturen. Endast 65 kilo tung, driven av en elektrisk drivlina och med däck som sliter mindre på marken skapar den en helt ny äventyrskategori.”

Publikens favorit

Publikens favorit 2018 går till Coala Heart Monitor från Coala Life med design av Reload.

Cake - vinnare av Stora Designpriset 2018.

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ulf Lindberg ny näringspolitisk chef på Teknikföretagen17.8.2018 11:12Pressmeddelande

Ulf Lindberg, som på konsultbasis haft ett utredningsuppdrag åt Teknikföretagen, kommer att tillträda tjänsten som näringspolitisk chef på avdelningen Industriell utveckling. Ulf Lindbergs uppgift blir att öka fokuseringen med Teknikföretagens påverkansarbete. Innan Ulf Lindberg startade egen verksamhet var han näringspolitisk chef på Almega. Han efterträder Amelie von Zweigbergk som lämnar Teknikföretagen.

Teknikföretagen i Almedalen 201826.6.2018 07:00Pressinbjudan

I Almedalen sätter Teknikföretagen sökarljuset på några av den svenska industrins ödesfrågor. För om Sverige även framöver ska vara en framgångsrik industrination med en export som betalar vårt välstånd, då måste det till reformer på flera områden. I Almedalen kommer Teknikföretagen att fokusera på handel, hållbarhet och en fungerande kompetensförsörjning. Det blir heta debatter, blandat med djuplodande samtal och lättsamma mingel.

Kassa killar – varför halkar killar efter i skolan?31.5.2018 10:00Pressmeddelande

Killar presterar allt sämre i skolan och halkar efter. Enligt en rapport från OECD 2015 är skillnaderna mellan killar och tjejer i Sverige ovanligt stora och könsskillnaderna i skolprestationer tycks öka. Hur kommer det sig egentligen och vad får det för konsekvenser för samhället? Premierar skolsystemet snarare tjejer än killar? I det första avsnittet av Teknikföretagens nya poddserie ”Kassa killar” diskuterar T-times programledare Anna Lööf det tillsammans med Hampus Nessvold, Kjell Eriksson och Björn Nordén.