Cecilia Anneling ny Kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel

Cecilia Anneling blir ny Kommunikationschef på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Cecilia har en lång erfarenhet som konsult inom strategisk kommunikation, opinionsbildning, mediehantering och PR.

Cecilia Anneling har tidigare arbetat på kommunikationsbyrån JKL och PR-byrån MSL, och kommer senast från en tjänst som senior konsult på PR-byrån Prime Weber Shandwick.

-          Svensk Dagligvaruhandel har under flera år etablerat sig som en viktig och stark röst i samhällsdebatten. Det är tydligt att organisationen lyckats driva branschen framåt med fokus på bland annat hållbarhet, matsäkerhet och under senare tid även livsmedelsförsörjning. Det ska bli fantastiskt roligt att få bidra till och utveckla den positionen ytterligare tillsammans med medlemsföretagen, säger Cecilia Anneling.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, är glad över rekryteringen:

-          Inte minst de senaste åren har visat hur viktig dagligvaruhandeln är för ett fungerande samhälle, och samarbetet mellan aktörerna i branschen får en allt större betydelse. Cecilia kommer att bli ett värdefullt tillskott i det arbetet. Jag ser fram emot att samarbeta med henne och övriga kollegor på Svensk Dagligvaruhandel för att fortsätta tillvarata dagligvarubranschens intressen och driva på utvecklingen kring bland annat hållbarhet och beredskap.

Cecilia tillträder sin tjänst den 28 mars.

Cecilia Anneling, Kommunikationschef, 0707-405263

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Dagligvaruhandelns försäljningstillväxt skedde fortsatt i fysisk butik i mars21.4.2022 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,6 procent under mars 2022 jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars månad beräknas till -2,4 procent till följd av att påsken inföll i början av april i fjol, vilket innebar att en stor del av påskinköpen gjordes i slutet av mars. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,0.