Chefen heter Mikael

Det vanligaste namnet på en chef i Sverige är Mikael följt av Anders och Johan. Först på niondeplats hittar vi en kvinna, och det är Anna följt av Maria. Det visar en färsk analys, bland 95 000 chefer, som gjorts av Sveriges chefsorganisation Ledarna.

Sofia Appelgren och Andreas Miller.

Samtidigt visar en färsk Novus-enkät genomförd av organisationen Mitt Liv att 8 av 10 chefer känner stort ansvar för mångfald och inkludering.

– Ledarnas vision är att alla har en bra chef. För att nå dit behöver chefer rekryteras, behållas och utvecklas utifrån kompetens och potential. Det finns ett stort rekryteringsbehov som inte underlättas av kommande pensionsavgångar. Ska vi hitta de bästa cheferna behöver vi leta i hela befolkningen och dra nytta av mångfalden som finns i samhället. För att fler ska välja chefsyrket vet vi att förebilder är viktiga. Därför behöver vi jobba för att förändra bilden av vem som kan och vill bli chef, säger Andreas Miller, förbundsordförande Ledarna.

Hela listan med de vanligaste namnen på chefer

Organisationen Mitt Liv har sedan 2008 utbildat och samarbetat med arbetsgivare inom privat och offentlig sektor i frågor som rör mångfald och inkludering. Bland annat har organisationen satt ihop ett nätverk där åtta vd:ar för kända svenska bolag* tillsammans bygger en handlingsplan för mångfald i sina företag.

– Bara 4 av 10 anger att högsta ledningen arbetar aktivt med inkludering och mångfald. Bara 3 av 10 uppger att det finns en viss del avsatt för detta i sin hr-roll. Detta vill vi förändra, vilket vd-nätverket är ett startskott för, säger Sofia Appelgren, Mitt Livs grundare.

Mer information om Mitt Livs undersökning

Novus-undersökningen genomförd av Mitt Liv bygger på en enkät som besvarats av 544 chefer inom privat, ideell samt offentlig sektor, som arbetar på företag/organisationer med fler än 25 anställda. Svarsfrekvensen var 53 %.

Följande företag är representerade i vd-nätverket: Hemköp, Deloitte, Nobina, HSB, Duni Group, Dustin, Next Step Group och (tidigare vd:n för) Prime Weber Shandwick.

Sofia Appelgren, grundare Mitt Liv
sofia.appelgren@mittliv.com

Mer information om Ledarnas analys

Ledarnas analys bygger på en datakörning, där förnamnen på medlemmar analyserats. Olika stavningar av förnamnen har inkluderats där den vanligast förekommande varianten är den som redovisas på listan.

För mer information kontakta Ledarnas pressjour på telefonnummer 08-598 99 333.

Se Andreas Miller i TV4 Nyhetsmorgon: Bristande mångfald och jämställdhet bland Sveriges chefer

Sofia Appelgren och Andreas Miller.

Ingen tid för återhämtning i sommar heller, chefen?29.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Just nu börjar många trappa ner inför en välförtjänt ledighet. Men hur ser det ut för Sveriges chefer? Ledarna, Sveriges chefsorganisation har undersökt det och ställt frågan till fler än 30 000 chefer på svensk arbetsmarknad. Det visar sig att var fjärde chef i landet upplever att de sällan eller aldrig har tid för återhämtning. Det är framför allt chefer inom offentlig sektor som saknar tid för återhämtning. I Västernorrland är det 34,4 procent av cheferna som inte får den återhämtning de så väl behöver, det är den högsta siffran i hela landet.

Just nu börjar många trappa ner inför en välförtjänt ledighet. Men hur ser det ut för Sveriges chefer? Ledarna, Sveriges chefsorganisation har undersökt det och ställt frågan till fler än 30 000 chefer på svensk arbetsmarknad. Det visar sig att var fjärde chef i landet upplever att de sällan eller aldrig har tid för återhämtning. Det är framför allt chefer inom offentlig sektor som saknar tid för återhämtning. I Sverige är det 31,5 procent av cheferna som inte får den återhämtning de så väl behöver.

Just nu börjar många trappa ner inför en välförtjänt ledighet. Men hur ser det ut för Sveriges chefer? Ledarna, Sveriges chefsorganisation har undersökt det och ställt frågan till fler än 30 000 chefer på svensk arbetsmarknad. Det visar sig att var fjärde chef i landet upplever att de sällan eller aldrig har tid för återhämtning. Det är framför allt chefer inom offentlig sektor som saknar tid för återhämtning. I Kalmar är det 24,8 procent av cheferna som inte får den återhämtning de så väl behöver.

Just nu börjar många trappa ner inför en välförtjänt ledighet. Men hur ser det ut för Sveriges chefer? Ledarna, Sveriges chefsorganisation har undersökt det och ställt frågan till fler än 30 000 chefer på svensk arbetsmarknad. Det visar sig att var fjärde chef i landet upplever att de sällan eller aldrig har tid för återhämtning. Det är framför allt chefer inom offentlig sektor som saknar tid för återhämtning. I Norrbotten är det 25,8 procent av cheferna som inte får den återhämtning de så väl behöver.

Just nu börjar många trappa ner inför en välförtjänt ledighet. Men hur ser det ut för Sveriges chefer? Ledarna, Sveriges chefsorganisation har undersökt det och ställt frågan till fler än 30 000 chefer på svensk arbetsmarknad. Det visar sig att var fjärde chef i landet upplever att de sällan eller aldrig har tid för återhämtning. Det är framför allt chefer inom offentlig sektor som saknar tid för återhämtning. På Gotland är det 26,1 procent av cheferna som inte får den återhämtning de så väl behöver.