Cobotar förändrar framtiden – och nutiden

Bara fantasin sätter gränser. Automatisering av industrin går framåt och försäljningen av robotar ökar, vilket bland annat IFR statistik för 2021 visar. Universal Robots ser en tillväxt på 30 % under de två första kvartalen 2022 jämfört med första halvåret 2021. Och behovet av automationslösningar ökar hela tiden.
Coboten hanterar böcker på Helsingfors nya allmänna centralbibliotek Oodi. Foto: Universal Robots

Två anledningar till detta är att e-handeln ökar och att flera företag väljer att ta hem produktion. Men det är även ett led i att fler och fler branscher inser mervärdet av att använda robotar och att kollaborativa robotar, cobotarna, öppnar upp för nya användningsområden då coboten är billigare än en industrirobot, är lättprogrammerad, har litet foot print och kan arbetat sida vid sida med människor.

– Cobotar kostar en bråkdel av traditionella automatiserade system och har en kort återbetalningstid. Repetitiva uppgifter kan automatiseras så att personalen i stället kan få tid att göra mer kvalitativa uppgifter och utveckling. Det resulterar i bättre arbetsmiljö, mer konsekvent kvalitet och nöjdare medarbetare, menar Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

Kollaborativa robotar öppnar upp för nya möjligheter

Universal Robots lyfter fram den ökade efterfrågan på automatisering inom svetsning som en stor del i den starka tillväxten under första halvåret. Men vi kan även se andra branscher som nyttjar cobotar för att utvecklas. Några exempel på det är användning av cobotar:

E-handel – en logistisk utmaning

Precis som att robotförsäljningen ökar så gör även e-handeln det. Enligt Postnords E-barometer växte e-handeln med 20 % under 2021. Ökad e-handel innebär ofta logistiska utmaningar. Det är inget nytt att cobotar används av olika branscher för att både paketera och palletera. Men de kan även användas för styckeplockning av specifika ordrar, en flexibilitet som är en framgångsfaktor för att möta dagens behov. Nätapoteket Apotea  är en av de e-handlare som arbetar med automatisering av sin logistik.

Automation är en förutsättning för framtidens industri

Den ökande automatiseringen är en viktig del för att uppnå Europeiska kommissionens vision för industrin i framtiden (Industry 5.0): en industri som är hållbar, människocentrerad och motståndskraftig. Pandemin har belyst sårbarheten i långa leveranskedjor och tvingat många företag att titta mer på sina produktionsprocesser. Att fler och fler företag tar hem produktionen började redan före pandemin som ett resultat av stigande arbetskostnader i andra länder och stigande transportkostnader, men leveransosäkerheten och förseningar under pandemin har skyndat på processen och det har även förstärkts med det osäkra läget i Europa.

– Precis som regeringen skriver i sin nya strategi ”Framtidens industri” så skapar automation och robotisering konkurrenskraft och framtidssäkrade produktionssystem. Behovet av automatisering och av cobotar är stort. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser för vad som kan göras. Vi på Universal Robots är världsledande inom cobotar, vi har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap, tillsammans med våra distributörer och integratörer tar vi ständigt fram nya spännande lösningar för kunder, fortsätter Ola Mellström.

Robotteknik ger företag en möjlighet att flytta hem produktionen, vilket gör inhemska industrier mer motståndskraftiga och minskar den betydande klimatpåverkan från globala transporter och i produktion genom att optimera produktionsprocessen. Förutom att det är bra för miljön och för att skapa konkurrenskraftiga verksamheter, så är det även bra för människan. Automationslösningar kan svara upp och förbättrar i de yrken där det är brist på arbetskraft och kompetens, men även förbättrar arbetsmiljön då coboten kan utföra uppgifter som annars är tunga och repetitiva.

– Det handlar inte om att byta ut människor med cobotar och göra människor överflödiga, utan om att stärka upp och avlasta. Människor behövs fortfarande men till andra typer av uppgifter – vi ska jobba med robotar, inte som robotar, avslutar Ola Mellström.

Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige. Foto: Universal Robots
Cobot hanterar blodprov. Foto: Universal Robots
Svetsande cobot. Foto: Universal Robots