Cobotens tid är här – och Universal Robots vill leda vägen

Robotar och automation är idag en självklarhet för många verksamheter. Men marknadspotentialen är ändå enorm. – Vi räknar med att marknaden för kollaborativa robotar, så kallade cobotar, kommer att växa stort de närmsta åren, säger Mathias Wiklund, Chief Commercial Officer på Universal Robots.
Mathias Wiklund Foto: Tommy Hvitfeldt

95 procent av världens företag är små eller medelstora. Det är en enorm marknad med lika stor potential. Speciellt om man som Universal Robots har en global marknadsandel mellan 40 och 50 procent.

– Fler och fler börjar förstå vilken otrolig konkurrenskraft kollaborativa robotar kan bidra med. Därför har vi satt ett ambitiöst mål. Vi ska växa minst lika mycket som marknaden, säger Mathias Wiklund.

Han pekar framför allt på små och medelstora företag med bred produktmix och som tillverkar små volymer.

– De behöver hög flexibilitet. För dem har det inte varit lönsamt att investera i en industrirobot som bara klarar av få moment. Men nu börjar de inse att kollaborativ automation är ett enklare, billigare och mer flexibelt sätt att automatisera.

Framtiden är kollaborativ

Svetsning är ett bra exempel, traditionellt en av de riktigt stora applikationerna för industrirobotar.

– Det var också något som vi länge trodde var omöjligt att köra med en cobot, säger Mathias Wiklund.

Men idag är det annorlunda. Det tar mindre än en timme att visa kunderna hur de kommer i gång med svetsning med en cobot.

– Duktiga svetsare är en bristvara idag och vi erbjuder i princip möjligheten att klona dem. Det är en investering som återbetalar sig på nolltid. Därför har svetsning blivit vårt mest spännande och snabbväxande segment.

Och dessutom ett lysande exempel på varför cobotar är en del av framtiden inom automation.

Universal Robots tillväxtresa

Universal Robots har visat enorm tillväxt från det att företaget startades i en källarlokal på universitetet i danska Odense 2005. 2015 köptes verksamheten av amerikanska Teradyne och har till stor del varit drivande i ägarens värdeökning trots att alla robotar fortfarande tillverkas i Danmark. 2020 omsatte Universal Robots 219 miljoner dollar och 2021 blev årsomsättningen 311 miljoner dollar.

– Vi vill så klart behålla och allra helst expandera vår marknadsandel när marknaden nu växer, samtidigt som vi vill stärka samtliga våra nätverk och lyssna på våra kunder så att vi bygger vidare klokt och långsiktigt, säger Mathias Wiklund och fortsätter:

– Som den största aktören är det så klart också vår ambition att vara drivande på marknaden, vilket bland annat betyder att vi kommer fortsätta satsa stora pengar på forskning och utveckling (R&D).

Samarbete och enkelhet

Till skillnad från många andra bolag som växer snabbt, har Universal Robots valt en något annorlunda väg. De har valt att satsa på distributionsförsäljning, vilket enkelt förklarat betyder att de inte äger allt själva, men snabbare kommer ut till slutkund.

– Dessutom ger det flera win-win-samarbeten med partners, distributörer och integratörer som hjälper oss att utveckla våra produkter.

Idag har Universal Robots 370 distributörer knutna till sig världen över. Utöver konstruktiva samarbeten menar Mathias Wiklund att enkelheten är en annan viktig beståndsdel i Universal Robots framgångar.

Bakluckeförsäljning

– Jag skulle säga att vi ligger 2–3 år före våra konkurrenter teknikmässigt, men den stora skillnaden är ändå lättheten i programmering av våra robotar samt precisionen i våra produkter. Vi har en produkt som håller vad den lovar, säger han och avslutar:

– Vårt fokus på användarvänlighet och enkelhet följer med oss i alla led och har gjort sedan start. När vi började sälja våra produkter för 14 år sedan hade vi robotar bak i bilen och på under en timme kunde vi visa vinsten med att köpa en, säger Mathias Wiklund.

Cobot svetsar Foto: Universal Robots