Collectum upphandlar tjänstepension: 16 offerter lämnade av pensionsförvaltare i tjänstepensionsupphandling

12 olika försäkringsgivare deltar i den nya upphandlingen inom tjänstepensionen ITP, varav några har lämnat offert både inom traditionell försäkring och inom fondförsäkring. Collectum genomför upphandlingen med syftet att ge 2 miljoner privatanställda tjänstemän en så hög pension som möjligt.

– Det är naturligtvis mycket glädjande att så många försäkringsgivare har lämnat offert. Det stora intresset skapar goda förutsättningar för en upphandling med gynnsamt resultat för pensionsspararna, säger Pehr Östberg, chef för Partskontakter på Collectum, som ansvarar för upphandlingen.

Det har inkommit sju offerter inom traditionell pensionsförsäkring och nio offerter inom fondförsäkring. Offerten skulle vara inlämnad senast på förmiddagen onsdagen den 9 november. I upphandlingen värderas ett flertal parametrar och syftet är att välja ut riktigt bra försäkringsgivare som kan erbjuda försäkringsprodukter som kan ge hög pension till låg kostnad. Under första kvartalet 2023 ska avtal vara skrivna med de utvalda försäkringsgivarna. De nya avtalen med pensionsförvaltarna träder i kraft den 1 oktober 2023.

– Tjänstepensionen ITP är en enkel och kostnadseffektiv tjänstepensionslösning som ska ge mycket pension för pengarna. Upphandlingarna är en viktig grund för detta, säger Pehr Östberg, chef för Partskontakter på Collectum.

En intresseförfrågan om att delta i upphandlingen utgick i september till samtliga försäkringsgivare som har Finansinspektionens tillstånd att bedriva traditionell pensionsförsäkring och fondförsäkring. Av dem var det nio bolag inom traditionell pensionsförsäkring och tolv försäkringsgivare inom fondförsäkring som anmälde intresse och som uppfyllde de ställda kraven. Dessa fick offertunderlag den 3 oktober.

Collectum har fått i uppdrag från Svenskt Näringsliv och PTK att upphandla försäkringsprodukter inom tjänstepensionen ITP för perioden 1 oktober 2023 – 30 september 2028. Tre till fem försäkringsgivare inom traditionell pensionsförsäkring kommer att väljas ut och tre till fem inom fondförsäkring.

Collectum har, utan eget vinstintresse, genomfört upphandlingar av tjänstepensionsförvaltare fyra gånger tidigare 2007, 2010, 2013 och 2018. Sedan den första upphandlingen har den genomsnittliga avgiften minskat med 78 procent bland de fonder som de privatanställda tjänstemännen kan välja mellan. För den som inte vill välja själv finns det ett upphandlat förvalt alternativ i form av en traditionell försäkring.

Försäkringsgivare som lämnat offert

Swedbank

Östgötagatan 12

08-508 981 00https://collectum.se/

Collectum administrerar tjänstepensionen ITP med målet att privatanställda tjänstemän ska få så hög pension som möjligt.

ITP omfattar 2,7 miljoner tjänstemän och vi förmedlar årligen ungefär 60 miljarder kronor i premier från 37 000 arbetsgivare med kollektivavtal.

Vi ägs av våra kunder som representeras av Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.

ITP-information för tjänstemän flyttar till avtalat.se12.2.2024 09:57:00 CET | Pressmeddelande

Den 11 mars 2024 flyttar all information om ITP för landets över 2 miljoner tjänstemän med kollektivavtal till avtalat.se från collectum.se. Det innebär att tjänstemännen istället loggar in på avtalat.se för att se sitt innehav, göra val och få information om övriga försäkringar kopplade till sin anställning. Collectum fortsätter att administrera tjänstepensionen ITP och för de 37 000 arbetsgivare som idag rapporterar till Collectum är det inga förändringar.