Corona och våren ger ökat tryck på hyresmarknaden

Corona-krisen har påverkat många marknader i en negativ riktning men det gäller inte marknaden för hyresbostäder. Här har man tvärtemot sett ett imponerande uppgång sedan årsskiftet: ”Ett uppsving på 1000% i sidtrafik sedan januari talar sitt eget tydliga språk, säger Bostadslistans Erik Nilsson.

I takt med att intresset för bostadsrätter har svalnat rejält under krisvåren 2020 har sökningen efter hyresrätter och hus att hyra istället ökat. Det rapporterar bland andra lägenhetsförmedlaren Bostadslistan samtidigt som man presenterar smått otrolig statistik från Q1. Erik Nilsson hos Bostadslistan förklarar uppgången på hyresmarknaden med en rad bakomliggande faktorer: ” Hyresmarknaden blir alltid mer intressant i gungiga tider när man avstår från att köpa och ser tiden an. Att köpa sitt boende är en viktig och kostsam affär och det får svenskarna att avvakta med att både köpa och sälja i kristider som nu i samband med Corona-epidemin.”

I likhet med en rad andra marknader är framtiden på bostadsrättsmarknaden allt annat än säker. Detta, i kombination med att många har svårt att få ekonomin att hänga ihop leder till att man avvaktar med att köpa och istället blickar mot hyresrättsmarknaden. Ett samhälle i gungning i epidemins spår har också resulterat i att det finns riktigt mycket att välja mellan på hyresmarknaden. Trenden tycks hålla i sig med ytterligare nedgång på priserna på bostäder och det leder naturligtvis till att man sitter lugnt i båten och väntar med att slå till samtidigt som den som varit redo att sälja väntar och kanske istället överväger att hyra ut. Enligt Nilsson på Bostadslistan finns det också andra tänkbara förklaringar till det ökade intresset:

”Alla tillbringar vi mer tid hemma och då är det naturligt att man inser behovet av en annan boendeform”, säger Erik Nilsson. ”Dessutom har många fått mer tid att lägga på lägenhetssökning och att hitta sitt drömboende, det kan vara en enkel förklaring till att vi ser en ökad efterfrågan hos oss på Bostadslistan.”

För hyresvärdarna gäller det att omprioritera och omstrukturera för att  kunna anordna visningar även i fortsättningen – det tycks dock inte ha lagt sordin på stämningen på hyresmarknaden. Här gäller det att vara påhittig, och många uthyrare väljer nu att gå över till visningar digitalt där de som är intresserade kan beskåda lägenheten från sitt eget hem över skärmen och ställa frågor till värd eller mäklare över t.ex. FaceTime. Vill man ändå hålla “riktiga “ visningar för att potentiella hyresgäster ska kunna se vad de skriver under på poängteras ett ökat fokus på rengöring, utvädring och avstånd mellan hyresgästerna;  det bästa är om man kan hålla visningen bara för en åt gången - eller parvis. Bostadslistans imponerande vårsiffror är en av många indicier på att tiden nu är ytterst lämplig för hyresvärdar som funderar på att hyra ut sin lägenhet. Bostadssöksajter som vi har varit i kontakt med poängterar även att vårsäsongen alltid har varit extra gynnsam för förmedling av hyresrätter: Erik Nilsson på Bostadslistan: “Tiden just nu är den absolut hetaste för förmedling av hyresrätter, det vet vi sedan tidigare. Under vår och försommar sker en stor omflyttning eftersom många påbörjar eller avslutar sina studier eller flyttar till en ny stad i arbetet. Det är också främst i storstäderna som omflyttningen sker.”

Erik Nilsson

Marketing Consultant