Naturvetarna

Coronakrisen en katalysator för omställning

Regeringen behöver visa mod och i coronakrisens svallvågor skapa incitament för att åstadkomma en fördjupad digital och grön omställning av samhället. Sverige har inte råd att tappa fart i denna transformation på andra sidan krisen. Om detta skriver idag Per Klingbjer, förbundsdirektör Naturvetarna, på Altinget.

En studie av PA Consulting Group och The Economist om lärdomar från finanskrisen 2008 visar att de företag som klarade krisen bäst delade tre gemensamma strategier:

1. De identifierade hoten tidigare och agerade snabbare än sina konkurrenter;

2. de hade en mer vetenskaplig approach till kostnadsreducering, som fokuserade på att reducera ineffektivitet;

3. de såg krisen som en möjlighet snarare än ett hot, inte sällan en möjlighet till omställning.

- Coronakrisen är självfallet annorlunda till sin karaktär jämfört med finanskrisen 2008. Men lärdomarna att agera snabbt och att se möjligheter är väl värda att lyfta. Tendensen i pandemin som en katalysator att ställa om måste uppmuntras av riktad och aktiv finanspolitik mot företag, individer samt infrastrukturella förstärkningar. Förutom detta har krisen tydligt visat att Sveriges självförsörjningsgrad behöver stärkas, säger Per Klingbjer förbundsdirektör Naturvetarna.

Det måste vara möjligt för regeringen att driva två olika spår samtidigt. Att värna befintliga företag och arbetstillfällen parallellt med incitament för svenska företag att agera snabbt, genomtänkt och med fokus på omställning där lämpligt.

Läs hela debattartikeln här: https://www.altinget.se/arbetsmarknad/artikel/gor-satsningar-med-fokus-paa-ny-teknik-och-grona-jobb

Följ Naturvetarna

Senaste pressmeddelandena från Naturvetarna