Dåligt wifi dubbelt så störande som paxade solstolar

De flesta resenärer har någon gång råkat ut för olika störningsmoment på hotellet under en utlandsresa. Vad man som resenär upplever som störande kan dock skilja sig åt. Vanligast att irritera sig på är dålig mat på boendet, följt av dåligt städade rum. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

- Många gånger har man lagt ner mycket tid och energi på att hitta en perfekt semesterresa, där boendet är otroligt viktigt. Olika störningsmoment på hotellet påverkar då semesterkänslan negativt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Hela 73 procent av de svenska resenärerna upplever olika typer av störande inslag på semesterboendet. Av dessa resenärer är det vanligaste störningsmomentet bristande kvalitet på maten på hotellet (37 procent), följt av dåligt städade rum (33 procent). En fjärdedel (24 procent) upplever högljudda, skrikande barn som mest irriterande.

Störst krav på maten ställer resenärer från Sydsverige, där nästan varannan resenär upplever dåligt mat som det största störningsmomentet (44 procent). Minst kräsna gällande mat är invånare från norra Mellansverige, där motsvarande andel är en fjärdedel (25 procent). De gastronomiska upplevelserna är dock genomgående viktiga i samtliga åldersgrupper.

På fjärde plats rankar svenska resenärer inget eller dåligt funderande wifi som det främsta störningsmomentet på semesterboendet – betydligt mer störande än till exempel paxade solstolar eller långa in- och utcheckningstider. Vikten av wifi skiljer sig dock kraftigt åt mellan de olika åldersgrupperna. Klart viktigast är wifi för resenärer i åldern 18-30 år, där hela 41 procent upplever bristande uppkoppling som det som irriterar mest. I åldersgruppen 51-65 år är motsvarande siffra endast 15 procent.

- Ett bra fungerande wifi på hotellet är för många svenska resenärer mycket viktigt. Om boendet då inte erbjuder wifi, eller om det fungerar dåligt, upplevs detta då som mycket störande. Vikten av wifi har dock minskat sedan roamingavgifterna inom största delen av Europa slopades förra sommaren, säger Katarina Daniels.

Vad av följande är de främsta störningsmomenten på boendet när du är utomlands?

1. Dålig mat, 37 procent
  2. Dåligt städade rum, 33 procent
  3. Lyhörda rum, 30 procent
  4. Inget eller dåligt fungerande wifi, 28 procent
  5. Att inte kunna justera temperatur på rummet (för kallt/varmt), 25 procent
  6. Högljudda och skrikande barn, 24 procent
  7. Festande ungdomar, 15 procent
  8. Gäster som paxar solstolar tidigt på morgonen, 14 procent
  9. Långa in- och utcheckningstider, 14 procent
  10. Dåliga gardiner för fönstren (ljus som väcker mig på morgonen), 6 procent
  11. Barn och vuxna som skvätter på solande när de ligger vid poolen, 2 procent
  12. Annat, 5 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.