Dåligt wifi dubbelt så störande som paxade solstolar
- Många gånger har man lagt ner mycket tid och energi på att hitta en perfekt semesterresa, där boendet är otroligt viktigt. Olika störningsmoment på hotellet påverkar då semesterkänslan negativt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Hela 73 procent av de svenska resenärerna upplever olika typer av störande inslag på semesterboendet. Av dessa resenärer är det vanligaste störningsmomentet bristande kvalitet på maten på hotellet (37 procent), följt av dåligt städade rum (33 procent). En fjärdedel (24 procent) upplever högljudda, skrikande barn som mest irriterande.
Störst krav på maten ställer resenärer från Sydsverige, där nästan varannan resenär upplever dåligt mat som det största störningsmomentet (44 procent). Minst kräsna gällande mat är invånare från norra Mellansverige, där motsvarande andel är en fjärdedel (25 procent). De gastronomiska upplevelserna är dock genomgående viktiga i samtliga åldersgrupper.
På fjärde plats rankar svenska resenärer inget eller dåligt funderande wifi som det främsta störningsmomentet på semesterboendet – betydligt mer störande än till exempel paxade solstolar eller långa in- och utcheckningstider. Vikten av wifi skiljer sig dock kraftigt åt mellan de olika åldersgrupperna. Klart viktigast är wifi för resenärer i åldern 18-30 år, där hela 41 procent upplever bristande uppkoppling som det som irriterar mest. I åldersgruppen 51-65 år är motsvarande siffra endast 15 procent.
- Ett bra fungerande wifi på hotellet är för många svenska resenärer mycket viktigt. Om boendet då inte erbjuder wifi, eller om det fungerar dåligt, upplevs detta då som mycket störande. Vikten av wifi har dock minskat sedan roamingavgifterna inom största delen av Europa slopades förra sommaren, säger Katarina Daniels.
Vad av följande är de främsta störningsmomenten på boendet när du är utomlands?
- Dålig mat, 37 procent
- Dåligt städade rum, 33 procent
- Lyhörda rum, 30 procent
- Inget eller dåligt fungerande wifi, 28 procent
- Att inte kunna justera temperatur på rummet (för kallt/varmt), 25 procent
- Högljudda och skrikande barn, 24 procent
- Festande ungdomar, 15 procent
- Gäster som paxar solstolar tidigt på morgonen, 14 procent
- Långa in- och utcheckningstider, 14 procent
- Dåliga gardiner för fönstren (ljus som väcker mig på morgonen), 6 procent
- Barn och vuxna som skvätter på solande när de ligger vid poolen, 2 procent
- Annat, 5 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.seBilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Osäkert världsläge styr svenskarnas val av resmål24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Oroligheter i omvärlden minskar inte svenskarnas reslust, men spelar in på valet av destination och restyp, detta enligt resebyrån Tickets SIFO-undersökning. Den viktigaste faktorn vid val av resmål är att det är tryggt och säkert, svarade 40 procent, tätt följt av priset på resan och att det finns direktflyg tillgängligt – tre restrender som tydligt speglar vår samtid.
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum