TU - Medier i Sverige

De kan vinna Årets Dagstidning 2019

Dela

Nu är det klart vilka mediehus, personer och tidningar som är nominerade i branschorganisationen TU – Medier i Sveriges årliga tävling Årets Dagstidning. 2019 års vinnare presenteras på Berns i Stockholm den 11 april. Galan leds i år av Johar Bendjelloul.

- Det är otroligt intressant att se hur aktivt och engagerat mediebranschen jobbar för att utveckla publicistiken, stärka den långsiktiga affären och skapa nya produkter. Årets nominerade är tydliga exempel på att journalistikens framtid ser ljus ut, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

Årets Dagstidning har i år sju olika klasser. Och i dessa är 18 tidningar och mediehus samt tre personer nominerade. Tävlingen är öppen för landets alla mediehus och vinnarna presenteras den 11 april 2019. Mer om evenemanget finns på TU:s sajt >>

Här är alla tidningar, mediehus och personer som är nominerade i Årets Dagstidning 2019.

Uppdaterat

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Öst Media

Trots begränsade resurser har omfånget på journalistiken ökat. Synbart tjockare tidningar, mer och proffsig tv och fler framgångsrika event. Och det har gett resultat. Under 2018 ökade de digitala prenumerationerna och de totala läsarintäkterna växte. Med en standing anda av ”låt oss prova!” tar detta mediehus hjälp av jord, fågelfrön, konsertbiljetter och bullar för att se till att landsbygden aldrig tystnar.

Dagens Nyheter

Denna tidning tar sin roll som marknadsledare på allvar och visar att journalistisk tyngd och digital strategi går hand i hand. Den utgör ett hoppfullt riktmärke för branschen genom att visa att det går att bygga framgång och intäkter på ett snabbt växande antal digitala prenumerationer. Nyckeln är journalistiken där individuella journalister profileras genom förtroende och utrymme. Juryn har imponerats av enskilda satsningar såsom valbevakningen samt utmärkelser under 2018.

Norrbottens Media

Genom ambitiösa satsningar på grävande journalistik, en försäljningsavdelning som fokuserar på kundens framgång snarare än på såld yta – och med en lönsam distribution som låter paket följa med morgontidningen – har man eftertryckligt visat att papperstidningen lever i glesbygden. Vinsten, annonsering i både print och digitalt och den totala upplagan – alla kurvor vände kraftigt uppåt under 2018.

Jury Helhetspriset 2019:

Eva Hamilton, ordförande i Film & TV-Producenterna och tidigare vd Sveriges Television, ordförande

Hanna Brogren, generalsekreterare och vd Sveriges Kommunikatörer, Peter Callius, affärsområdeschef Kantar Sifo, Patrik Hadenius, vd Utgivarna, Ulf Johansson, ansv utg Uppdrag granskning SVT, Mathias Kallio, affärsområdeschef Resumé, Dagens Media och Medievärlden, Helle Klein, vd/chefredaktör Dagens Arbete, Elin af Klintberg, kreativ chef/delägare Klintberg Nihlén, Mikael Marklund, webbredaktör ATL, Erik Modig, forskare Handelshögskolan i Stockholm, Marie Nilsson, vd Mediavision, Anna Rastner, utbudschef UR, Susanna Skarrie, vd/chefredaktör Hem & Hyra, Erik Wahlin, chefredaktör Affärsvärlden, och Michael Wolf, senior adviser Blackstone

Citat Eva Hamilton, juryordförande:

”De digitala annonserna är redan en intäktskälla att räkna med – och de hittills sällsynta men eftertraktade digitala prenumeranterna började 2018 att kunna räknas med flera nollor. Vi har fått in många bidrag, alla genomsyrade av hoppfullhet om framtiden. Vi har fokuserat på mätbara resultat, som genererades under förra året. Och se: det finns mycket att imponeras av och glädjas över inom mediehusen, både på landsbygden och i storstäderna.”

Årets Redaktion

Östersunds-Posten

ÖP vågade sätta bollen i rullning. Det krävs mycket mod och gott journalistiskt hantverk när obekväma sanningar om bygdens stolthet ska publiceras. ÖP har på ett exemplariskt sätt visat betydelsen av ett gott lagarbete när framgångssagan och fotbollslaget ÖFK granskades. Hot och hat från hög och låg har inte stoppat ÖP från att berätta om klubbledningens dribblande med pengar.

SvD Ledarredaktionen

I en tid av ekokammare och polarisering gör de tvärt om och låter många röster mötas i en konstruktiv debatt. Genom att jobba med nya format nås fler än de redan frälsta. Denna lilla redaktion på en stor titel i ett ännu större hus bidrar på så vis både till en bättre samhällsdebatt och till koncernens resultat.

Skaraborgs Läns Tidning

Det här är redaktionen som vägrar acceptera att de är för få. Trion som utgör redaktionen ger sig sjutton på att leverera kvalitetsjournalistik och att gräva där de står. Ett av Hall Medias allra minsta redaktioner får agera förebild för sina större systerredaktioner genom sitt effektiva och drivna arbetssätt. De gräver i kommunens diarier och tvingar dem till större öppenhet, avslöjar avgående kommunalråds pensionsavtal och får tidningens läsare att ta strid för #mittskara. Trion visar att det går utmärkt att göra angelägen lokaljournalistik trots minimala resurser.

Årets Ljud & Bild

Omni Pod

Objektivt, tillförlitligt och koncist. På några få månader har en av public service till synes ointagliga bastioner utmanats rejält när 85 000 människor numera lyssnar på morgonens nyheter via en av Sveriges snabbast växande poddar.

Mittmedia Sport

Mittmedia Sport har livesänt över 700 matcher under 2018. Totalt 60 sportjournalister arbetar tillsammans och genom att använda alla de gemensamma resurserna har de kunnat erbjuda sin publik livesänd högklassig lokal sport. Och det har gett resultat – sporten står för en fjärdedel av pluskunderna inom Mittmedia.

Aftonbladet Podcast

Genom att alltid vara tidigt ute med det nya, har Aftonbladet Podcast nått ett genomslag och en räckvidd som imponerar. Med en rad olika poddar inom flera ämnen har man förflyttat kvällstidningens bredd till en ny arena och inte bara skapat nya starka format utan och befäst sin position som stark innovatör.

Jury Årets Redaktion och Årets Ljud & Bild:

Ulf Johansson, ansv utg Uppdrag granskning SVT, ordförande

Mikael Marklund, webbredaktör ATL, Anna Rastner, utbudschef UR, Susanna Skarrie, vd/chefredaktör Hem & Hyra, och Erik Wahlin, chefredaktör Affärsvärlden

Citat Ulf Johansson, juryordförande:

”Det märks att redaktionerna, stora som små, åter satsar på det egna innehållet. Vi har sett rader av exempel på egenproducerad, granskande journalistik och det är många som med mycket små resurser levererar imponerande och modig journalistik.”

Årets Affär

Bonnier News Brand Studio

Genom att skapa en unik fullservice-byrå inhouse har både redaktioner och annonsörer fått en stark partner för att utveckla innehåll och affärer. Den höga nivån som uppnåtts inom kommersiell storytelling har gjort att flera internationella konkurrenter har passerats. Resultatet har inte heller låtit väntat på sig; mångdubblad vinstmarginal parallellt med stark tillväxt i antal anställda. Satsningen visar att det går att få tydliga genomslag när det gäller såväl innovation som finansiella resultat.

Schibsted AdMarket

I en alltmer intensiv konkurrens med internationella jättars annonsplattformar har man på ett framgångsrikt sätt utvecklat ett motmedel. Genom att möjliggöra för annonsörer att planera, boka och optimera kampanjer baserat på lokala data har man lagt en plattform för att förändra spelreglerna och förutsättningarna på den svenska marknaden. Utvecklingen har stärkt affären och öppnat upp möjligheten att skapa en plattform tillsammans med andra mediehus.

Svenska Dagbladet – Oraklet

Övergången till digitalt läsande har utmanat branschen på många sätt. Därmed är det extra roligt när digitala verktyg utvecklas som återigen kan sätta makten i händerna på redaktionen och den goda journalistiken. Genom att analysera vilka artiklar som bäst lämpar sig för att rekrytera nya prenumeranter har innehållet bakom betalväggen optimerats och därmed med framgång bidragit till ökat antal prenumeranter. Det ger inte bara ökade intäkter utan också lett till viktigt samarbete mellan redaktion, affär och analys.

Årets Kampanj

Sörmlands Media: ”Vi gör skillnad”

Genom att fokusera på själva fundamentet till varför journalistik och tidningar finns och värdesätts har man lyckats öka såväl kundnöjdhet, trovärdighet och engagemang. Kampanjen har med hjälp av konkreta exempel påvisat att tidningsartiklar gör skillnad för den enskilde samhällsmedborgaren och kan leda till en positiv förändring i samhället. Det är imponerade att kampanjen också påverkat yngre läsare att värdera vikten av trovärdiga nyheter vilket fler bör bli inspirerade av och driva vidare.

Bonnier News Brand Studio: Tele2 End-Up

Ett unikt och framgångsrikt samarbete mellan alla olika inblandade aktörer gör att kampanjen lyckades att bryta ny mark och lyfta varumärket till nya höjder. Genom att kombinera kraften i den digitala tidningens alla sätt att förmedla nyheter och berättelser, har kampanjen fått ett stort intresse och förtjänat sin plats i såväl nyhetsflöden som i huvudet på kunden. Att lyckas att producera tv-serie i realtid med modiga berättelser och samtidigt hålla fokus på budskapet är imponerande.

Svenska Dagbladet och Schibsted Sales & Inventory: Klimatutmaningen

Genom att behandla ett för många redan känt ämne på ett nytt sätt, inspirerar kampanjen till ett tydligt personligt ställningstagande i hur att leva klimatsmart. Att reportrarna själva tar lead visar på engagemang och beslutsamhet. Kampanjen är inkluderande och förenar flera olika intressen; journalistikens, annonsörernas, samarbetsorganisationernas och inte minst - läsarnas. Tillsammans skapas en helhet som både märks och som tydligt skapat avtryck. 

Jury Årets Affär och Årets Kampanj:

Erik Modig, forskare Handelshögskolan i Stockholm, ordförande

Elin af Klintberg, kreativ chef/delägare Klintberg Nihlénn, Marie Nilsson, vd Mediavision, och Michael Wolf, senior adviser Blackstone

Citat Erik Modig, ordförande:

”Det är roligt och imponerande att se hur branschen hittar och etablerar nya framgångsrika recept på kampanj- och affärsutveckling. Efter år av turbulens ser vi att många står laddade med en hel arsenal av intressanta strategier. Smörgåsbordet står onekligen dukat.”

Årets Idé

Svenska Dagbladet: Den digitala guiden – Under strecket

Lagom till hundraårsfirandet var det dags att hitta en ny förpackning för kloka tankar och idéer som producerats dagligen genom åren. Nu är många av dem återvunna och kan med digital guidning sättas i nya sammanhang. Det intellektuella kapital som finns i dessa essäer har lagrats väl under historiens vingslag. Här är hållbara texter som attraherar nya läsare. Den digitala guiden – Under strecket – är folkbildning av bästa slag.

Piteå-Tidningen och Piteå IF

Ett lokalt samarbete byggt på ett brinnande engagemang som drivs av ortens två stoltheter tillsammans. Satsningen på att lyfta idrottare som slår ur underläge och samtidigt stärka Piteå-Tidningen blev en succé för tidningen såväl journalistiskt som ekonomiskt. Och intresset för Piteå IF:s damfotboll har aldrig varit större.

Aftonbladet: Maktens kvitton

Detta är egentligen grundläggande journalistiskt arbete och skulle kunna betraktas som ”knäckjobb” om man använt traditionella metoder. Men med hjälp av digitalt stöd och med smart kreativitet har uppgiften tagits ett steg längre. Genom samkörning med offentliga handlingar och de granskades egna uppdateringar i sociala medier går Aftonbladets projekt ”Maktens kvitton” på djupet och granskar tusentals underlag samtidigt.

Årets Utvecklare

Mats Rörbecker, TT:s valwidget

Det här är nytänkande affärsutveckling. Ett av flera exempel som skapas på denna nyhetsbyrå. Vi ser snygg design, skicklig kodning och smart automation som tillsammans levererar samhällsvital journalistik i ett kritiskt läge. För att lyckas krävs en kompetent avdelning med motiverade medarbetare. Redaktionella utvecklaren Mats Rörbecker är där en nyckelperson i att skapa denna framgång.

Karin Skogh, Expressen

Med säker publicistisk kompass förenar hon den goda journalistiken med de kompetenser som behövs i ett modernt mediehus. Genom samarbete, inkludering, tydliga mål och spetskompetens står hon bakom nya berättargrepp och publiceringsstrategier. Hon är användarens röst, bryggan mellan analys, utveckling och redaktion och framförallt en trygg publicist. Karin Skoghs ledarskap har varit avgörande för att Expressen kunnat öka sin marknadsandel i mobilen från 19 procent till 49 procent de senaste fem åren.

Mattias Andersson, Aftonbladet

Mediehuset har under 2018 tagit ett kliv framåt i robotjournalistiken med fler och mer avancerade datakällor, ett rikare språk och mer detaljerade texter. Robotarna arbetar snabbare och i en omfattning som inte är möjlig att hantera manuellt utan stora personella resurser. Helt central i denna utveckling är projektledaren och utvecklaren som lär robotarna att skriva och uttrycka sig med ett varierat språk. Mattias Andersson har tagit robotjournalistiken till en ny och högre nivå.

Jury Årets Idé och Årets Utvecklare:

Hanna Brogren, generalsekreterare och vd Sveriges Kommunikatörer, ordförande

Peter Callius, affärsområdeschef Kantar Sifo, Patrik Hadenius, vd Utgivarna, Mathias Kallio, affärsområdeschef Resumé, Dagens Media och Medievärlden, samt Helle Klein, vd/chefredaktör Dagens Arbete

Citat Hanna Brogren, juryordförande:

”Både nomineringarna i Årets Idé och Årets Utvecklare präglas av ett tydligt fokus på användarna och lägger till ett stort mått kreativitet. Traditionella journalistiska metoder tas i flera fall ett steg längre med hjälp av nya vinklar och teknik. Samtidigt är de affärsmässiga målen i centrum när allt fler mediehus kombinerar event och andra fysiska aktiviteter och nya samarbeten som visar sig dra trafik till deras sajter och sociala plattformar. Vi ser en bransch i förändring som visar prov på nytänkande.”

För mer information kontakta:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se, 070-624 45 56

Bodil Gidlund, projektledare, bodil.gidlund@tu.se, 070-823 07 67

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

Morgonpressens digitala annonsintäkter sätter nytt rekord26.2.2019 15:30:00 CETPressmeddelande

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 4 procent under 2018, jämfört med föregående år. Med ökningen uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 902 miljoner kronor. Det betyder att morgonpressen sätter nytt rekord för digitala annonsintäkter under ett enskilt år. Det visar den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum