Ticket

Deckare överlägset mest populära semesterläsningen

Dela

Deckare är den absolut mest populära typen av böcker när svenska resenärer väljer läsning under semestern. Var fjärde semesterfirare väljer denna typ av spänningsläsning när de vill koppla av under en ledighet. 14 procent väljer istället tidningar och magasin som semesterlektyr, medan 12 procent inte läser alls under semestern, enligt Tickets undersökning.

- En semesterresa innebär för många härlig avkoppling på en solstol, gärna med en bok i handen. Oavsett vad man väljer för bok så tycker jag att det är roligt att så många som 88 procent av våra semesterfirare vill läsa under sin ledighet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Att ligga på stranden med en bra bok är för många synonymt med semester. Under semestern, när man förhoppningsvis helt kan koppla bort från jobbet, är läsning ett perfekt sätt att låta hjärnan slappna av och fokusera på återhämtning. Just kategorin deckare är extremt populärt bland svenska resenärer, och svenska deckare är ett fenomen som fått stor spridning internationellt under de senaste åren.

- Sommarsemestern är för många ett tillfälle att äntligen få binge-läsa böcker. Jag pratade härom dagen med en storläsare som sa att hon sparar den mer krävande litteraturen till sommaren då hon kan läsa och begrunda i lugn och ro. Men hon är nog ett undantag. När det är nästan 30 grader varmt i flera veckor tror jag att få mäktar med något annat än spännande bladvändardeckare, säger Johanna Haegerström, förläggare på Albert Bonniers Förlag.

Mest populära typen av böcker att läsa på semestern

  1. Deckare, 40 procent
  2. Tidningar/magasin, 14 procent
  3. Skönlitteratur, feel good, 10 procent
  4. Skönlitteratur, drama, 9 procent
  5. Thriller, 4 procent
  6. Biografier, 4 procent
  7. Annat, 3 procent
  8. Faktaböcker, 2 procent
  9. Science Fiction/Fantasy, 1 procent
  10. Jag läser inte böcker/tidningar under min semester, 12 procent

 Källa: Tickets kundundersökning skickad till 2000 kunder


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 7 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum