Ticket

Deckare överlägset mest populära semesterläsningen

Dela

Deckare är den absolut mest populära typen av böcker när svenska resenärer väljer läsning under semestern. Var fjärde semesterfirare väljer denna typ av spänningsläsning när de vill koppla av under en ledighet. 14 procent väljer istället tidningar och magasin som semesterlektyr, medan 12 procent inte läser alls under semestern, enligt Tickets undersökning.

- En semesterresa innebär för många härlig avkoppling på en solstol, gärna med en bok i handen. Oavsett vad man väljer för bok så tycker jag att det är roligt att så många som 88 procent av våra semesterfirare vill läsa under sin ledighet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Att ligga på stranden med en bra bok är för många synonymt med semester. Under semestern, när man förhoppningsvis helt kan koppla bort från jobbet, är läsning ett perfekt sätt att låta hjärnan slappna av och fokusera på återhämtning. Just kategorin deckare är extremt populärt bland svenska resenärer, och svenska deckare är ett fenomen som fått stor spridning internationellt under de senaste åren.

- Sommarsemestern är för många ett tillfälle att äntligen få binge-läsa böcker. Jag pratade härom dagen med en storläsare som sa att hon sparar den mer krävande litteraturen till sommaren då hon kan läsa och begrunda i lugn och ro. Men hon är nog ett undantag. När det är nästan 30 grader varmt i flera veckor tror jag att få mäktar med något annat än spännande bladvändardeckare, säger Johanna Haegerström, förläggare på Albert Bonniers Förlag.

Mest populära typen av böcker att läsa på semestern

  1. Deckare, 40 procent
  2. Tidningar/magasin, 14 procent
  3. Skönlitteratur, feel good, 10 procent
  4. Skönlitteratur, drama, 9 procent
  5. Thriller, 4 procent
  6. Biografier, 4 procent
  7. Annat, 3 procent
  8. Faktaböcker, 2 procent
  9. Science Fiction/Fantasy, 1 procent
  10. Jag läser inte böcker/tidningar under min semester, 12 procent

 Källa: Tickets kundundersökning skickad till 2000 kunder


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 7 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.

Svenskarna tar sig helst fram till fots under semestern20.12.2018 07:40Pressmeddelande

Att snöra på sig bekväma skor och promenera är det färdsätt som gäller under en utlandssemester, när svenskarna får välja. Näst intill hälften av alla resenärer väljer promenader på resmålet. En fjärdedel så många svenskar väljer taxi eller liknande tjänster såsom Uber, medan endast två procent inte väljer något färdsätt utan helst stannar på hotellet. Detta visar Tickets nya Sifoundersökning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum