Deckare överlägset mest populära semesterläsningen

Deckare är den absolut mest populära typen av böcker när svenska resenärer väljer läsning under semestern. Var fjärde semesterfirare väljer denna typ av spänningsläsning när de vill koppla av under en ledighet. 14 procent väljer istället tidningar och magasin som semesterlektyr, medan 12 procent inte läser alls under semestern, enligt Tickets undersökning.

- En semesterresa innebär för många härlig avkoppling på en solstol, gärna med en bok i handen. Oavsett vad man väljer för bok så tycker jag att det är roligt att så många som 88 procent av våra semesterfirare vill läsa under sin ledighet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Att ligga på stranden med en bra bok är för många synonymt med semester. Under semestern, när man förhoppningsvis helt kan koppla bort från jobbet, är läsning ett perfekt sätt att låta hjärnan slappna av och fokusera på återhämtning. Just kategorin deckare är extremt populärt bland svenska resenärer, och svenska deckare är ett fenomen som fått stor spridning internationellt under de senaste åren.

- Sommarsemestern är för många ett tillfälle att äntligen få binge-läsa böcker. Jag pratade härom dagen med en storläsare som sa att hon sparar den mer krävande litteraturen till sommaren då hon kan läsa och begrunda i lugn och ro. Men hon är nog ett undantag. När det är nästan 30 grader varmt i flera veckor tror jag att få mäktar med något annat än spännande bladvändardeckare, säger Johanna Haegerström, förläggare på Albert Bonniers Förlag.

Mest populära typen av böcker att läsa på semestern

1. Deckare, 40 procent
  2. Tidningar/magasin, 14 procent
  3. Skönlitteratur, feel good, 10 procent
  4. Skönlitteratur, drama, 9 procent
  5. Thriller, 4 procent
  6. Biografier, 4 procent
  7. Annat, 3 procent
  8. Faktaböcker, 2 procent
  9. Science Fiction/Fantasy, 1 procent
  10. Jag läser inte böcker/tidningar under min semester, 12 procent

Källa: Tickets kundundersökning skickad till 2000 kunder

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Drygt hälften vill inte resa till länder vars politik de inte kan stötta4.4.2019 09:13:07 CESTPressmeddelande

55 procent av svenskarna känner vanligtvis till, eller tar reda på, ett påtänkt semesterlands politiska situation – och väljer att inte åka till de länder vars politik och ledning de inte kan stötta. Turkiet toppar listan över vilka länder som svenskarna vill undvika, följt av Nordkorea och Ryssland. Bokningsstatistiken pekar dock åt ett annat håll, och visar att upplevelsen och plånboken ofta spelar större roll än värderingarna när man väljer resmål till sommarresan. Detta visar Tickets Sifoundersökning och bokningsstatistik.

Prisnivå och valutakurs – dessa resmål ger mest resa för pengarna19.3.2019 07:45:00 CETPressmeddelande

Den svenska kronan har under det senaste året haft en negativ utveckling mot många av de större turistvalutorna, vilket har lett till att semesterresan riskerar att bli dyrare än tidigare. Men det finns många länder som ger mycket resa för pengarna. Turkiet och Island är exempel på resmål där det har blivit billigare att semestra under det senaste året, och Albanien, Egypten, Vietnam och Thailand ger mycket för pengarna.