Den trendiga lilla gråärten

Hur kan en liten ärta bli så populär? Gråärten är stjärnkockarnas älskling och bland det trendigaste man kan ha på sin meny. Den är god, lättodlad, vacker, tålig och användbar. Vad kan man mer begära av en ärt?

Gråärter från Dalarna. Foto: Agneta Magnusson.

En kulturväxt
Gråärten är en av våra äldsta kulturväxter. Den har tidigare odlats på åkrarna både till foder och mat, ofta tillsammans med korn, havre eller bondbönor. Den har också utvecklats till trädgårdsärt med en stor mängd variationer. Alla ingår i arten Pisum sativum, därunder kan grupperingar göras på många sätt, botaniskt eller efter användning.

En anspråkslös ärt
Gråärter är lättodlade och anspråkslösa. De tar som alla baljväxter själva upp sitt kväve ur jorden. Alla sorter lämpar sig också väl för trädgårdsodling. De pryder sin plats med vackra mångfärgade blommor och genom att de inte korsar sig kan man odla flera sorter samtidigt. De blir ofta höga och behöver stöd. Se upp för fåglar, de tycker också om ärtor!

En proteinrik ärt
Odling i större skala inom landet börjar så smått åter komma igen.  Allt fler uppmärksammar den stora potential som gråärterna utgör. Ett högklassigt proteinrikt födoämne med många ännu outforskade smaker och möjligheter.

En rar ärt
-Om vi vill bevara denna smakrika mångfald så får vi odla själva, säger Agneta Magnusson som är ålderman i ärtskrået och ordförande i Sesam. Få sorter finns i handeln. Den som är intresserad kan gå med i föreningen Sesam, där man som medlem fröodlar och delar med sig av sitt överskott. På lokala fröbytarträffar kan man också göra fynd.

Fröuppropet
Många av de gamla sorterna har samlats in av POM, Programmet för Odlad Mångfald. Genom Fröuppropet har både ärter och historia tagits tillvara. De går att finna NordGens databas Sesto. Alla sorterna hålls också i aktiv odling inom Föreningen Sesam, ett sällskap för fröodling och beskydd av kulturväxter i Sverige.

Föreläsningen Gråärtskolan 22 mars
Agneta Magnusson har en föreläsning i Skånska gruvan den 22 mars om gråärternas kulturhistoria, de olika sorterna, hur man odlar gråärter och deras användning.
-De gamla kultursorterna bär på en smakrik mångfald, som snart är borta om vi inte fortsätter att odla dem, säger Agneta som också har med sig ett par fröprover till dem som vill odla själva och upptäcka skillnaden.

Mer information:
Lena Nygårds, Matti Wiking Leino: Klint Karins kålrot och mor Kristins böna. Om Fröuppropets kulturarv. POM www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/programmet -for-odlad-mangfald-pom/
Agneta Börjeson: Odla och smaka gråärt, www.rottle.se
NordGen Sesto www.nordgen.org
Föreningen Sesam, www.foreningensesam.se

Text och kontakt
Agneta Magnusson, ålderman ärtskrået och ordförande för Föreningen Sesam
0709-45 17 18, agneta.magnusson@live.se

Gråärtskola i Skånska gruvan
22 mars kl 18.00

Gråärter från Dalarna. Foto: Agneta Magnusson.
Gråärtsblom. Foto: Agneta Magnusson.
Rättviksärter. Foto: Agneta Magnusson.
Solleröärter. Foto: Agneta Magnusson.
Rättviksärt. Foto: Agneta Magnusson.
Fröpåsar: Foto: Agneta Magnusson.
Lokförare Bergfälts jätteärt. Foto: Agneta Magnusson.
Solleröärter, torkade. Foto: Agneta Magnusson.
Solleröärt. Foto: Agneta Magnusson.
Biskopen, gråärt. Foto: Agneta Magnusson.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.