”Det behövs en ny utredning!”

Utredningen mot diskriminering är helt otillräcklig. Det menar DHR, i sitt remissvar.

Regeringens utredning om utökat skydd mot diskriminering (SOU 2021:94) är helt otillräcklig.Det skulle behövas en ny utredning med annat perspektiv och uppdrag, för att skydda människor med funktionsnedsättning mot den diskriminering som vi faktiskt drabbas av.

- Så länge som Diskrimineringsombudsmannen är en av få som driver diskrimineringsfall för allmänhetens räkning – och så länge som DO sällan tar tag i våra anmälningar så är vi tämligen rättslösa, säger DHR:s förbundsordförande Åsa Strahlemo.

- Att motverka diskriminering handlar förstås om attityder och värderingar som måste prägla hela samhället. Men i de fall där diskriminering förekommit, måste vi ha bättre verktyg för att kunna driva våra ärenden. Det har inte ens varit utredningens uppdrag att komma till rätta med, säger Åsa Strahlemo.

- Det behövs en ny och betydligt bredare utredning med djup analys av den diskriminering som drabbar människor med funktionsnedsättning, säger DHR:s jurist Eugenia Rudenberg. Här efterlyser vi ett avstamp i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Det skriver vi i vårt remissvar.

För mer info kontakta:

Åsa Strahlemo, förbundsordförande: 070-508 80 29