Drivkraft Sverige

Drivkraft Sverige kommenterar Sven Hunhammars betänkande i utfasningsutredningen

Dela
I dag har Sven Hunhammar överlämnat utfasningsutredningens betänkande ”I en värld som ställer om - Sverige utan fossila drivmedel 2040” till regeringen. Drivkraft Sverige kommer att gå igenom betänkandet mer i detalj, men delar Hunhammars bedömning att fossila drivmedel ska fasas ut samt att den ska ske på ett kostnadseffektivt sätt. Däremot finns det en del frågor som behöver få svar.

- Drivmedelsbranschen har tagit fram en färdplan för klimatneutral konkurrenskraft och arbetar intensivt med att Sverige ska nå det ambitiösa målet om ett klimatneutralt samhälle senast 2045. Omställningen pågår i hela värdekedjan med flera energislag och för flera transportslag. Det handlar bland annat om ökad elektrifiering och att byta ut fossila drivmedel till förnybara drivmedel, säger Johan G Andersson VD Drivkraft Sverige.

Vidare är det viktigt att betänkandet lyfter fram att utfasningen av fossila drivmedel behöver vara så hållbar och kostnadseffektiv som möjlig. Samtidigt ska transportsektorn fortsätta att tillgodose tillgänglighet och konkurrenskraft för medborgare och näringsliv i hela landet.

- Drivkraft Sverige delar uppfattningen att Sverige ska vara ett föregångsland, där både hållbarhet och kostnadseffektiva lösningar vägs in för att klara omställningen på ett konkurrenskraftigt sätt, säger Johan G Andersson.

En annan viktig fråga är att regering och riksdag måste driva på utvecklingen inom EU så att utfasningen av fossila drivmedel går i takt med övriga EU. Om Sverige genomför förändringar ensidigt ger det liten effekt samt att svenskt näringsliv missgynnas jämfört med konkurrenterna i övriga Europa.

Drivkraft Sverige delar uppfattningen om att förbränningsmotorer kommer att behövas under mycket lång tid. Det gäller särskilt tunga transporter, sjöfart och flyg. Därför behövs olika lösningar för att minska klimatpåverkan. Elektrifieringen och användningen av biodrivmedel behöver öka för att Sverige och andra länder ska nå sina klimatmål.

Delar av betänkandet ställer sig Drivkraft Sverige dock frågande till. Ett exempel är att Hunhammar spekulerar om tillgång på hållbara biodrivmedel, men däremot inget om tillgången på råvaror till hållbara batterier. Andra områden som behöver analyseras mer är samhällskostnaden som knappt berörs i betänkandet och vem som har ansvar för att leverera den ‘sista droppen’ av fossila drivmedel. Det är en fråga som inte minst svenska försvaret är intresserad av att få svar på. Dessa frågor kan en drivmedelskommission besvara.

Avslutningsvis lyfter betänkandet fram betydelsen av att vägen framåt behöver kontrollstationer så att den är robust, vilket drivmedelsbranschen länge poängterat behovet av. Samtidigt ska det finnas en flexibilitet eftersom utvecklingen är osäker.

- Vi delar den uppfattningen. Det som är utvecklingsprojekt idag kan bli en brygga till nästa steg i omställningen eller bli morgondagens standardlösningar imorgon. Vi vet inte exakt hur, men det vi vet är att olika drivmedelslösningar behövs för att klara klimatmålen och samtidigt erbjuda resor och transporter på ett hållbart sätt i hela Sverige, säger Johan G Andersson.

För ytterligare information kontakta:

Johan G. Andersson, VD, mobil: 070-667 06 03, johan.g.andersson@drivkraftsverige.se

Sofie Quant, Kommunikationschef, mobil:070-667 30 19, sofie.quant@drivkraftsverige.se

Kontakter

Bilder

Om

Drivkraft Sverige
Drivkraft Sverige
Torsgatan 30
113 21 Stockholm

08 – 667 09 25http://Drivkraftsverige.se

Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel. 

Följ Drivkraft Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige

Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.

Drivkraft Sveriges synpunkter på Regeringens PM – Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel24.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige avstyrker förslaget om kraftigt sänkt reduktionsplikt Drivkraft Sverige har idag skickat in ett remissvar på regeringens PM - Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel. Sverige har sedan länge en särställning med högst andel biodrivmedel i hela Europa - mycket tack vara reduktionsplikten. Drivkraft Sverige avstyrker regeringens förslag och föreslår istället att reduktionsplikten för bensin bibehålles på 7,8 procent men att reduktionsplikten för diesel sänks under 2024 från 30,5 procent till 19,3 procent för att därefter höjas successivt, dvs en återgång till de reduktionsnivåer för diesel som vi hade när reduktionsplikten infördes 1 juli 2018. "Att genomföra den föreslagna sänkningen av reduktionsnivåerna för bensin respektive diesel till sex procent skulle innebära att vi backar inblandningsnivåerna för diesel med ca tio år samtidigt som Sveriges klimatutsläpp kommer att öka med ca 4-5 miljoner ton koldioxid från och med 2024", säger Anders Norén, Hållbarhe

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye