Drivkraft Sverige kommenterar Sven Hunhammars betänkande i utfasningsutredningen
- Drivmedelsbranschen har tagit fram en färdplan för klimatneutral konkurrenskraft och arbetar intensivt med att Sverige ska nå det ambitiösa målet om ett klimatneutralt samhälle senast 2045. Omställningen pågår i hela värdekedjan med flera energislag och för flera transportslag. Det handlar bland annat om ökad elektrifiering och att byta ut fossila drivmedel till förnybara drivmedel, säger Johan G Andersson VD Drivkraft Sverige.
Vidare är det viktigt att betänkandet lyfter fram att utfasningen av fossila drivmedel behöver vara så hållbar och kostnadseffektiv som möjlig. Samtidigt ska transportsektorn fortsätta att tillgodose tillgänglighet och konkurrenskraft för medborgare och näringsliv i hela landet.
- Drivkraft Sverige delar uppfattningen att Sverige ska vara ett föregångsland, där både hållbarhet och kostnadseffektiva lösningar vägs in för att klara omställningen på ett konkurrenskraftigt sätt, säger Johan G Andersson.
En annan viktig fråga är att regering och riksdag måste driva på utvecklingen inom EU så att utfasningen av fossila drivmedel går i takt med övriga EU. Om Sverige genomför förändringar ensidigt ger det liten effekt samt att svenskt näringsliv missgynnas jämfört med konkurrenterna i övriga Europa.
Drivkraft Sverige delar uppfattningen om att förbränningsmotorer kommer att behövas under mycket lång tid. Det gäller särskilt tunga transporter, sjöfart och flyg. Därför behövs olika lösningar för att minska klimatpåverkan. Elektrifieringen och användningen av biodrivmedel behöver öka för att Sverige och andra länder ska nå sina klimatmål.
Delar av betänkandet ställer sig Drivkraft Sverige dock frågande till. Ett exempel är att Hunhammar spekulerar om tillgång på hållbara biodrivmedel, men däremot inget om tillgången på råvaror till hållbara batterier. Andra områden som behöver analyseras mer är samhällskostnaden som knappt berörs i betänkandet och vem som har ansvar för att leverera den ‘sista droppen’ av fossila drivmedel. Det är en fråga som inte minst svenska försvaret är intresserad av att få svar på. Dessa frågor kan en drivmedelskommission besvara.
Avslutningsvis lyfter betänkandet fram betydelsen av att vägen framåt behöver kontrollstationer så att den är robust, vilket drivmedelsbranschen länge poängterat behovet av. Samtidigt ska det finnas en flexibilitet eftersom utvecklingen är osäker.
- Vi delar den uppfattningen. Det som är utvecklingsprojekt idag kan bli en brygga till nästa steg i omställningen eller bli morgondagens standardlösningar imorgon. Vi vet inte exakt hur, men det vi vet är att olika drivmedelslösningar behövs för att klara klimatmålen och samtidigt erbjuda resor och transporter på ett hållbart sätt i hela Sverige, säger Johan G Andersson.
För ytterligare information kontakta:
Johan G. Andersson, VD, mobil: 070-667 06 03, johan.g.andersson@drivkraftsverige.se
Sofie Quant, Kommunikationschef, mobil:070-667 30 19, sofie.quant@drivkraftsverige.se
Kontakter
Ebba FredinKommunikationsstrateg och presskontakt
Tel:+46 73 044 71 20ebba.fredin@drivkraftsverige.seBilder
Om
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.
Drivkraft Sverige lanserar ett 15-punktsprogram för att accelerera elektrifieringen1.12.2023 10:45:09 CET | Pressmeddelande
Laddinfrastrukturen spelar en avgörande roll för att lyckas med övergången till elektrifiering, både avseende personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon. Drivkraft Sverige lanserar nu en handlingsplan med 15 konkreta förslag till att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn.
Hasslers förslag riskerar att försena omställningen18.10.2023 17:10:21 CEST | Pressmeddelande
De 46 förslagen i Hasslers rapport innebär att Sverige måste börja om från början med nytt angreppsätt med nya klimatmål och styrmedel. I rapporten föreslås ett tio-tal nya uppdrag och utredningar. Det kommer att innebära att Sverige riskerar att tappa tempo och fokus i omställningen.
Drivmedelsbranschen kraftsamlar – står för en fjärdedel av den publika laddinfrastrukturen för snabbladdning28.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom bränsle- och drivmedelsbranschen. Drivmedelsbranschen kraftsamlar, en fjärdedel av de publika laddpunkterna för snabbladdning finns på någon av våra medlemmars energistationer.
Drivkraft Sveriges synpunkter på Regeringens PM – Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel24.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige avstyrker förslaget om kraftigt sänkt reduktionsplikt Drivkraft Sverige har idag skickat in ett remissvar på regeringens PM - Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel. Sverige har sedan länge en särställning med högst andel biodrivmedel i hela Europa - mycket tack vara reduktionsplikten. Drivkraft Sverige avstyrker regeringens förslag och föreslår istället att reduktionsplikten för bensin bibehålles på 7,8 procent men att reduktionsplikten för diesel sänks under 2024 från 30,5 procent till 19,3 procent för att därefter höjas successivt, dvs en återgång till de reduktionsnivåer för diesel som vi hade när reduktionsplikten infördes 1 juli 2018. "Att genomföra den föreslagna sänkningen av reduktionsnivåerna för bensin respektive diesel till sex procent skulle innebära att vi backar inblandningsnivåerna för diesel med ca tio år samtidigt som Sveriges klimatutsläpp kommer att öka med ca 4-5 miljoner ton koldioxid från och med 2024", säger Anders Norén, Hållbarhe
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum