Efter sommarvärmen – höstens mest populära weekendresor

Hösten är en av weekendresornas absoluta högsäsong och många svenskar spenderar gärna ett par dagar i någon av Europas alla härliga storstäder. London, med bekväm flygtid och ett enormt utbud för alla typer av resenärer är mest populära resmålet i höst, men Istanbul med sin spännande blandning av öst och väst är den stora raketen. Detta visar ny bokningsstatistik från Ticket.

I Istanbul möts inte bara två kontinenter och två hav utan även österländsk och västerländsk kultur i en salig blandning. Staden är lika känd för sina många vackra sevärdheter, till exempel vackra Blå Moskén, Hagia Sofia och den enorma marknaden Grand Bazaar som för sin fantastiska matkultur och bra shopping. Bokningarna till Istanbul ökar nu med drygt 120 procent, inför höstens weekendresor.

- Turkiets tapp i resebokningar under de senaste åren har fått konsekvenser även för Istanbul, men detta har nu vänt. Dels är det många som vill återvända, och dels får fler och fler svenska resenärer upp ögonen för staden. Personligen är Istanbul en av mina favoritstäder för en weekendresa, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

London är dock med råge ohotat som det mest populära resmålet för en helgresa, följt av Prag som dock klättrar två placeringar på topplistan. Fjolårets mest bokade resmål Amsterdam faller dock några placeringar ner till en femteplats. Förutom Istanbul står Helsingfors för en riktig raketökning. Den korta flygtiden och stadens stora utbud av konst, kultur och design har bidragit till att Helsingfors är en av höstens trendigaste weekendstäder.

- Helsingfors är en spännande stad som länge varit lite bortglömd hos svenska resenärer. Det är inte en speciellt stor stad, men perfekt för en weekendresa. Den skandinaviska känslan blandad med ryska influenser är härlig, och dessutom bubblar staden av bra museer, teatrar och fantastisk design, säger Katarina Daniels.

Hit reser svenskarna på weekendresa i höst

1. London (2)
  2. Prag (4)
  3. Helsingfors (10)
  4. Paris (3)
  5. Amsterdam (1)
  6. Wien (8)
  7. Barcelona (5)
  8. Rom (7)
  9. Istanbul (ny)
  10. Lissabon (9)

Källa: Tickets bokningsstatistik, weekendresor hösten 2018 bokat t o m 9 september 2018

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Thailand – utanför de största turiststråken21.2.2019 07:30:00Pressmeddelande

Thailand är ett av svenskarnas mest älskade resmål, och ett av de absolut lättaste länderna att besöka och resa runt i. Vänlig befolkning, god och billig mat och det tropiska klimatet är en dröm för soltörstande nordbor. Baksidan av framgångarna som turistland kan dock innebära att det är svårt att hitta mer undangömda pärlor. MEN – det finns fortfarande gott om städer och områden dit inte lika många hittar.

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.