Efter sommarvärmen – höstens mest populära weekendresor

Hösten är en av weekendresornas absoluta högsäsong och många svenskar spenderar gärna ett par dagar i någon av Europas alla härliga storstäder. London, med bekväm flygtid och ett enormt utbud för alla typer av resenärer är mest populära resmålet i höst, men Istanbul med sin spännande blandning av öst och väst är den stora raketen. Detta visar ny bokningsstatistik från Ticket.

I Istanbul möts inte bara två kontinenter och två hav utan även österländsk och västerländsk kultur i en salig blandning. Staden är lika känd för sina många vackra sevärdheter, till exempel vackra Blå Moskén, Hagia Sofia och den enorma marknaden Grand Bazaar som för sin fantastiska matkultur och bra shopping. Bokningarna till Istanbul ökar nu med drygt 120 procent, inför höstens weekendresor.

- Turkiets tapp i resebokningar under de senaste åren har fått konsekvenser även för Istanbul, men detta har nu vänt. Dels är det många som vill återvända, och dels får fler och fler svenska resenärer upp ögonen för staden. Personligen är Istanbul en av mina favoritstäder för en weekendresa, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

London är dock med råge ohotat som det mest populära resmålet för en helgresa, följt av Prag som dock klättrar två placeringar på topplistan. Fjolårets mest bokade resmål Amsterdam faller dock några placeringar ner till en femteplats. Förutom Istanbul står Helsingfors för en riktig raketökning. Den korta flygtiden och stadens stora utbud av konst, kultur och design har bidragit till att Helsingfors är en av höstens trendigaste weekendstäder.

- Helsingfors är en spännande stad som länge varit lite bortglömd hos svenska resenärer. Det är inte en speciellt stor stad, men perfekt för en weekendresa. Den skandinaviska känslan blandad med ryska influenser är härlig, och dessutom bubblar staden av bra museer, teatrar och fantastisk design, säger Katarina Daniels.

Hit reser svenskarna på weekendresa i höst

1. London (2)
  2. Prag (4)
  3. Helsingfors (10)
  4. Paris (3)
  5. Amsterdam (1)
  6. Wien (8)
  7. Barcelona (5)
  8. Rom (7)
  9. Istanbul (ny)
  10. Lissabon (9)

Källa: Tickets bokningsstatistik, weekendresor hösten 2018 bokat t o m 9 september 2018

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus28.9.2018 15:40Pressmeddelande

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.