Ekonomerna som klarade pandemin

Samhällsförändringar som pandemi och klimatkris ställer ekonomiavdelningarna inför helt nya utmaningar. På Controllerdagen i Uppsala den 29 september berättar ledande experter om trender och framgångsrecept. – Det är glädjande att man belyser controllerns viktiga roll, säger Nina Forssblad, professionsanalytiker på Akavia.

Controllerdagen i Uppsala arrangeras årligen och har blivit en mötesplats för forskare och controller som står mitt i arbetslivet. Årets tema handlar inte oväntat om ekonomistyrningsfrågor under pandemikrisen. Ledarskap, budgetering, visualisering av data för bättre beslut och hantering av komplexa samhällsutmaningar inom kommuner och regioner är exempel som föreläsarna kommer att ta upp.

– Controllern fyller en mycket viktig funktion i verksamheter. De är experter på ekonomistyrning, analyserar ekonomiska resultat, ger råd till ledningen och ser till att det finns fungerande ekonomiska informationssystem. För att bara nämna några exempel, säger Nina Forssblad, professionsanalytiker med inriktning på ekonomer, på Akavia.

Controller räknas till den vanligaste titeln bland Akavias närmare 45 000 yrkesverksamma ekonommedlemmar. Genom att vara medarrangör av Controllerdagen vill förbundet främja utbyte av erfarenheter och kunskaper inom professionen.

– Rollen är under ständig utveckling. Controllerdagen ger orientering om trender och bjuder på samtal om olika lösningar på problem, säger Nina Forssblad.

Fakta om Controllerdagen
Controllerdagen arrangeras sedan 2011 på Uppsala universitet. Dagen har funnits i över 30 år och arrangören Ekonomistyrningsforum tog över Controllerdagen 2008 från Teknikföretagen, vars föregångare Sveriges Mekanförbund arrangerat den från mitten av 1980-talet. Sedan dess är Controllerdagen den självklara mötesplatsen för controllers, numera från alla branscher inklusive offentlig verksamhet. (källa: Uppsala universitet)
Läs mer om Controllerdagen.

Fakta om controller

• En controller är länken mellan ledningsgruppen och ekonomiavdelningen på större företag eller i offentliga verksamheter. Här ingår att analysera information om det ekonomiska resultatet, göra prognoser och se till att ledningen får ekonomisk information.
  • Controllern fungerar också som rådgivare och kan exempelvis undersöka om det är lönsamt att sälja en viss produkt.
  • Hen ser också till att det finns väl fungerande ekonomiska informationssystem i verksamheten.
  • Efterfrågan på controllers är stor och enligt Arbetsförmedlingens prognoser är möjligheterna att få arbete stora.
  • Medianlön för controllers är 48 500 kr

Källa: Akavia