Elektrikerförbundets nya varsel är ansvarslöst

Svenska Elektrikerförbundet (SEF) lägger idag ett sympativarsel som berör flera av Installatörsföretagens medlemsföretag. Bland annat kan arbete som utförs på Hisingsbron i Göteborg samt vid bussdepån Ljungarum i Jönköping komma att drabbas.

Elektrikerförbundets åtgärder är oproportionerliga. Nu riskerar företag som inte är en del av den konflikt som SEF driver att drabbas. Detta i en situation där företagen gör allt för att hålla igång produktionen trots de utmaningar samhället och branschen står inför på grund av pågående pandemi, säger Henrik Junzell, förhandlingschef på Installatörsföretagen.

Bakgrunden till konflikten gäller vem som har rätt att teckna kollektivavtal med larmföretaget HometecSecurity Gbg ABFöretaget har idag ett kollektivavtal, men SEF anser att avtal istället ska tecknas med Elektrikerförbundet. SEF utvidgar nu denna konflikt genom att varsla om sympatiåtgärder riktade mot aktörer som inte är en del av denna process, i detta fall medlemsföretag i Installatörsföretagen.

Elektrikerförbundets stridsåtgärder träder i kraft den 23 september samt den 25 september. De drabbar Installatörsföretagens medlemsföretag vid projekt Bussdepån Ljungarum i Jönköping samt projekt Hisingsbron i Göteborg

- Elektrikerförbundets agerande skadar hela branschen. Det blir både svårare att locka nya medarbetare i medlemsföretagen och nya medlemsföretag till arbetsgivarorganisationen när SEF skapar osäkerhet och oreda för våra medlemsföretag på detta sätt, säger Henrik Junzell

Läs mer på installatorsforetagen.se

För mer information:

Henrik Junzell, förhandlingschef 072-223 03 83

Eva Strindberg, kommunikationsansvarig – Press och Opinion 073-336 68 80

Avtal 2020: Svenska Elektrikerförbundet missar chansen att skapa framtidens bransch19.11.2020 12:12:55 CETPressmeddelande

Installatörsföretagen och Svenska Elektrikerförbundet (SEF) har nått en överenskommelse gällande Installationsavtalet. Överenskommelsen löper över 29 månader och följer märket på 5,4 %. Tyvärr avvisar SEF möjligheten att utvidga kollektivavtalet till nya grupper, vilket innebär att gemensamma vägar för att följa den tekniska utvecklingen och skapa framtidens klimatsmarta lösningar saknas i avtalet. Därmed finns en uttalad besvikelse hos Installatörsföretagen.