EM-brons för Jenny Fransson

Efter att ha fallit mot den regerande Världsmästaren Cherkasova i kvartsfinal igår kunde Jenny Fransson idag resa sig och ta hem Sveriges första medalj på EM i Bukarest.

"Jenken" som Fransson kallas föll som sagt mot ukrainskan Alla Cherkasova igår men när Cherkasova avancerade till final igår kväll fick Jenny chansen att återkvala in i tävlingen. I återkvalsmatchen besegrades Agnieszka Kordus, Polen med stabila 4-1 och där med var Jenny klar för bronsmatch.

I bronsmatchen väntade Iryna Netreba, Azerbadjan som hade ett brons från VM 2018. Redan efter en minut så syntes det att Jenny var den starkaste av dem två och kunde kontrollera hela första perioden. I pausvilan hade Fransson en 1-0 ledning och när Azerbadjanskan i början av andra perioden forcerade framåt visade Fransson ännu en gång sin styrka när hon från utsidan av armen kastade ner Netreba på mage och tog ytterligare två poäng. Jenny såg ut att fullständigt köra över VM-trean från i fjol när efter fem minuters brottning var uppe i en 5-0 ledning men med 30 sekunder kvar reducerade Netreba till 2-5 men närmre kom hon aldrig och Jenny kunde till sist sträcka armarna i luften och konstatera att hon precis tagit sin första mästerskapsmedalj i sin nya viktklass 68 kg.