Exjobb för skonsammare handtag belönas med Wimanska priset

Lisa Medbo och Fredrik Olsson belönas med 50 000 kronor för landets bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen. I arbetet har de undersökt och utvecklat koncept för steglös justering av teleskophandtag för hjulförsedda resväskor.
Lisa Medbo och Fredrik Olsson, mottagare av Wimanska priset 2020, för bästa examensarbete vid landets högskoleingenjörsutbildning.

– Lisas och Fredriks examensarbete genomsyras av ingenjörsmässighet till både innehåll och form. De har skruvat isär, analyserat och utvecklat tekniska förbättringar. Det är just så ingenjörer löser problem, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Målet med examensarbetet var att få till förbättrad ergonomi och användarupplevelse. Projektet initierades av företaget Thule Sweden AB som arbetar med transportlösningar för personliga föremål, bland annat resväskor. Tillsammans har Lisa och Fredrik bidragit till utvecklingen av nästa generations teleskophandtag till resväskor.

De studerade båda programmet Sportteknologi - maskiningenjör inom innovativ produktutveckling, vid Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier vid Mittuniversitetet i Östersund.

Lisa Medbo är 26 år och kommer ursprungligen från Borås. Hon bor idag i Göteborg och läser just nu en masterutbildning inom produktutveckling på Chalmers.

Fredrik Olsson är 30 år och kommer ursprungligen från Karlskoga. Han bor idag i Värnamo och jobbar som designingenjör på Thule AB.

Lisa Medbo, mottagare Wimanska priset 2020: medbolisa@gmail.com, 0724236288
Fredrik Olsson, mottagare Wimanska priset 2020: fredriknolsson@gmail.com, 0702660524

Om Wimanska priset

Wimanska priset delas ut varje år av Sveriges Ingenjörer för bästa examensarbete vid högskoleingenjörsutbildningen. Högskoleingenjörsutbildningen omfattar 180 högskolepoäng vilket motsvarar tre år och är en yrkesexamen på grundnivå. Som högskoleingenjör arbetar man med olika former av tekniskt utvecklings- och konstruktionsarbete, ofta i nära samarbete med civilingenjörer och andra yrkesgrupper.

Om prisutdelningen

Årets pris delas ut under en livesändning 11 november via Sveriges Ingenjörers Youtube-kanal. Då sker även utdelning av stora Polhemspriset - Sveriges finste och äldsta tekniska utmärkelse.
Vid evenemanget deltar bland andra Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer, Sofie Lindblom, innovationsexpert, tidigare global innovationschef Spotify, Petra Sundström, Head of Digital Business Development Sandvik, Tony Sandberg, Director Research & Innovation, Scania Group. Unn Svanström, ux-designer, Doberman.