Extra trygghet att köpa bil på kredit

Dela
Det är välkänt att konsumenter som köper bil av företag skyddas av konsumentköplagen och kan reklamera fel och brister till säljaren. Mindre känt är kanske att den som tagit ett lån i samband med köpet även kan rikta krav mot kreditgivaren, som en bank eller ett finansbolag, om säljaren inte vill kännas vid exempelvis ett fel på en begagnad bil.

Tack vare en skyddsregel som omfattar den så kallade invändningsrätten – det vill säga din rätt att reklamera – i konsumentkreditlagen kan en konsument till kreditgivaren framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren*. Lagen säger uttryckligen att om du som köpare har anspråk på exempelvis återbetalning eller ekonomisk ersättning på grund av köpet, så har kreditgivaren samma skyldigheter som säljaren att svara på anspråket.

Tvister i samband med bilköp ligger i topp hos Allmänna Reklamationsnämnden och bara 3 av 4 företag följer myndighetens rekommendation. Som en extra möjlighet att få hjälp med köprättsliga fel är det därför viktigt att känna till möjligheten att klaga till kreditgivaren.

– Bilköpare som handlat på kredit borde ställa krav på sin kreditgivare vid en reklamation och i bästa fall slippa tjafs med bilhandlare som inte vill göra rätt för sig, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Men det finns också avgränsningar i hur lagstiftningen tillämpas. Ett exempel är att det inte går att förvänta sig att banken ser till att fel på bilen lagas, som ifall den läcker olja. Däremot är det möjligt att ställa krav på ersättning för utlägg på grund av att man behövt åtgärda ett fel som bilhandlaren inte velat kännas vid. Kreditgivaren kan samtidigt också bara svara för det belopp som krediten avser. Bilköparens kontantinsats på 20 procent omfattas alltså inte av skyddet.

– Visar bilhandlaren minsta tecken på att inte bry sig om ett reklamationsanspråk kan kontakten med kreditgivaren fungera som påtryckningsmedel. En oseriös bilhandlare som inte tar ansvar lär inte få fortsatt förtroende att förmedla krediter om bank eller finansbolag får ta kostnaderna för fel som visar sig efter köpet, säger Carl-Erik Stjernvall.


Gör så här
• Klaga som vanligt (reklamera, helst skriftligen) till den du köpt bilen av, vilket krävs enligt konsumentköplagen.

• Om säljaren inte erbjuder ett kostnadsfritt avhjälpande kan du själv betala för reparationen, och i efterhand kräva ersättning, så länge felet anses ursprungligt.

• Vänd dig sedan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, med ditt ersättningskrav.

• Om det gäller ett kreditköp kan du ta kontakt med din kreditgivare och begära ersättning därifrån innan du vänder dig till ARN.

Om säljaren i det första steget nekar till att åtgärda felet och du bestämt dig för att på egen bekostnad reparera bilen för att senare ställa kraven på kreditgivaren, kan det vara idé att upplysa säljaren om detta. I bästa fall kommer denne på andra tankar och åtgärdar problemet direkt.

Om du i stället tvingas ställa kraven mot kreditgivaren så tar denne sannolikt i sin tur kontakt med bilhandlaren. De får göra upp sinsemellan, men kanske kryper bilhandlaren till korset och betalar för åtgärderna om det visar sig att samarbetet med kreditgivaren äventyras om de inte gör rätt för sig. Att inte kunna erbjuda sina kunder kreditköp skulle vara en stor nackdel för bilhandlaren.

Invändningsrätten omfattar bara köp av varor som direkt kan knytas till krediten, som en kredit bunden till en specifik bil. Varor som handlas med pengar från ett så kallat blanco-lån eller privatlån som inte direkt kan kopplas till en specifik vara omfattas inte av skyddet.


* § 29 Konsumentkreditlagen (2010:1846)

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

M Sverige
M Sverige
Fridhemsgatan 26
112 40 Stockholm

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter. 

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye