Få hybrid-jobbandet att funka - 7 tips

När samhället nu åter öppnar upp och det är dags för nästa steg verkar hybridjobbandet, alltså att kombinera jobb på kontoret med distansjobb, bli en populär modell. Men hur får man det att funka? Här är Unionens 7 tips.

Under pandemin har många tjänstemän suttit hemma och jobbat. Men när det nu är det dags att komma tillbaka till kontoret verkar många företag (för verksamheter där det fungerar) planera för att kombinera jobb på kontoret med distansjobb.

Men det är inte säkert att den typ av hybridjobb företag planerar för är den anställda önskar.

Unionen har genomfört en undersökning där arbetsmiljöombud fått svara på vad som oroar mest vid återgång till kontoret, och bland annat oroar man sig över hur man ska kunna fokusera och få saker gjorda i en babbligare miljö, samt hur livspusslet ska gå ihop just som man vant sig av med restiden till och från jobbet.

- Alla vill eller kan inte jobba på distans, men många tjänstemän vill jobba mer flexibelt och kunna jobba både på kontoret och på distans. Därför är det viktigt att chefer fångar upp den viljan och förväntan. Men det är också viktigt att diskutera upplägget, identifiera och lösa problem som kan uppstå vid blandat kontors- och distansarbete, säger Unionens ordförande Martin Linder.

Så får ni hybridjobbandet att funka – Unionens 7 tips

Arbetsmiljö är Unionens expertis. Med lång erfarenhet i ämnet kommer här tips på hur ni kan få bättre flow i hybridjobbandet. Bolla tipsen med dina kollegor – eller ge dem till din chef.

1.Var tydlig med förväntningar

Var tydlig med när folk förväntas vara på kontoret, och när det är okej att komma in spontant. Berätta vilka tider, dagar och lokaler som är bäst när du vill jobba ensam på kontoret, respektive i större grupp.

2. Inne eller ute-flagg

Vem är var just idag? Ska du springa runt och leta efter din kollega? Eller är hon inte på plats? Be alla i teamet att varje dag flagga för om man är på kontoret eller hemmakontoret, exempelvis i en chatt.

3. Alla lika, alla olika

Ens arbetsuppgifter bestämmer förstås upplägg, men generellt kommer personer som har ett stort, ljust hemmakontor säkert att vara mindre benägna att vilja åka in till kontoret än de som har barn rännandes runt fötterna eller delar köksbordet-skrivbordet med en rumskompis. Så ta höjd för att folk vill jobba på olika sätt, och se till att alla har de verktyg de behöver för att både jobba och må bra, oavsett plats.

4. Kommunicera digitalt

Det finns fördelar med att jobba på distans, som att det är lättare att fokusera. Men det naturliga flödet av information är svårare att få till. Så var noga med att alla berörda får den information man behöver och känner sig delaktiga i beslut. Kanske genom ett veckobrev och en regelbunden ”fråga mig allt-stund” i chatten.

5. Se upp för partiskhet

Det här är alltid ett aber, men företag som anammar hybridupplägget bör fundera på hur man undviker partiskhet, så att inte de som är på kontoret och chitchattar oftare befordras.

6.Värdera resultat

Blanketter och andra administrativa slukhål kan snabbt ta död på hybridjobbandets fördelar (= bättre fokus och ökad produktivitet). Så belöna effektivitet och resultat snarare än interaktivitet. Och ge anställda chans att i så hög grad som möjligt själva bestämma hur man bäst lyckas med sina uppgifter.

7. Ge en social injektion

Många har haft ett limiterat umgänge under pandemin – och känner nu ett sug efter att umgås. Så värdera välmåendet hos anställda. Tänk på att den mentala hälsan kan behöva lite extra just nu, och satsa på det s

Tel:08-504 151 00press@unionen.se

Martin Linder, ordförande Unionen

Jobbtillväxt i storstadsregionerna – då minskar långtidsarbetslösheten11.10.2021 14:27:03 CEST | Pressmeddelande

Långtidsarbetslösheten har stigit kraftigt under Coronakrisen och pekas ut som det stora problemet på svensk arbetsmarknad just nu. Under september månad minskade antalet långtidsarbetslösa under fyra veckor i följd. Unionens analys visar att det framförallt berodde på att utvecklingen vände i Stockholm, Göteborg och Malmö. Första veckan i oktober ökade långtidsarbetslösheten något igen, men det tror Unionen är ett tillfälligt hack i kurvan.