Fem tips inför verkstadsbesöket
Bilar blir allt mer tekniskt avancerade. Det kan också krävas programmering och tillgång till digitala verktyg för att åtgärda en del fel. Därför förlitar sig de flesta konsumenter på verkstädernas kompetens i fråga om underhåll och reparationer. Även om man inte behöver anta att det ska uppstå problem vid verkstadsbesöket finns några grundläggande råd som kan göra att man undviker de vanligaste fallgroparna och problemen.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige delar med sig av sina fem bästa tips.
Jämför erbjudanden från olika verkstäder
Kostnaden för service- och reparationsarbeten kan skilja väsentligt mellan märkesverkstäder, större kedjor eller enskilda aktörer. Kostnaden för arbete kan också vara betydligt lägre på mindre orter jämfört med i större städer. Jämför olika alternativ och ta reda på om något skiljer de olika offerterna åt. Ofta ingår ett års vägassistans – men kanske behöver du inte det? Giltighetstiden på garantier för reservdelar och arbete kan också variera från ett år till tre år mellan olika verkstäder. Kom även ihåg att fråga om när verkstaden har nästa lediga tid. Ibland kan väntetiden vara lång.
Se till att få en prisuppgift
Verkstaden är skyldig att lämna en exakt eller ungefärlig prisuppgift till dig som konsument. Lämnas en ungefärlig uppgift får den faktiska kostnaden inte avvika med mer än 15 procent. En del arbeten som exempelvis avancerad stegvis felsökning eller diagnos kan vara undantagna, och i stället tillämpas en löpande prissättning i de olika stegen. När arbetet är färdigt ska den totala kostnaden aldrig komma som en överraskning.
Avtala om när jobbet ska vara klart
Vanliga service- och reparationsarbeten ska vara klara inom skälig tid. Det saknas dock riktlinjer som gör det möjligt att förstå vad som kan vara skäligt för en service, eller till exempel byte av stötdämpare. Var därför noga med att avtala om och få en skriftlig bekräftelse från verkstaden när bilen ska vara klar. Uppstår det förseningar kan verkstaden bli ansvarig för eventuella merkostnader av att vara utan sin bil.
Låt verkstaden felsöka
Undvik att lämna en direkt order om ett arbete, som att byta startmotor ifall bilen inte startar. Låt verkstaden själva felsöka och komma med förslag på rätt åtgärd. Har verkstaden gjort en felaktig bedömning har du vanligen rätt att få tillbaka utlägg för åtgärder som skett i onödan efter att ett fel slutligen avhjälpts. Begär du själv vad som ska utföras saknas den möjligheten.
Fråga om begagnade delar
I takt med att en bil blir äldre kan verkstadsjobb kosta mer än vad bilen är värd. I så fall är verkstaden skyldig att avråda från att genomföra arbetet. Ett alternativ kan vara att fråga om begagnade reservdelar. Verkstäder tjänar pengar på alla reservdelar som säljs, och vill förstås helst sälja nya delar. För en del reparationer kan det dock räcka gott med en begagnad reservdel. Be verkstaden köpa in materialet i så fall, och tänk på att garantin kanske inte har samma omfattning.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Majoritet emot miljözoner för personbilar19.1.2023 05:50:00 CET | Pressmeddelande
En klar majoritet av stockholmarna, 56 procent, är negativa till förslaget att förbjuda bensin- och dieselbilar i vissa delar av staden 2026, medan 35 procent är positiva. Det visar resultatet av en Demoskop-undersökning som Riksförbundet M Sverige beställt. Samtidigt anser 76 procent att luften i Stockholm är bra eller mycket bra. M Sverige vill i stället för nya miljözoner se förbud av matleveranser på tvåtaktsmoped och tidigare sandsopning för att sänka partikelhalterna.
Kommentar: fler dödsfall i vägtrafiken12.1.2023 14:02:08 CET | Pressmeddelande
Dödsolyckorna i trafiken ökade under 2022, efter en nedgång under pandemin, visar siffror som Transportstyrelsen presenterade under torsdagen. 220 personer omkom och 1 929 skadades svårt i vägtrafiken under 2022. Statistiken påvisar behov av att i högre grad separera cyklister och andra oskyddade trafikanter från biltrafiken, enligt Riksförbundet M Sverige.
Inställd reform har kostat bilister 45 miljarder kronor12.1.2023 06:50:00 CET | Pressmeddelande
År 2007 infördes skatt på trafikförsäkringen som del av en reform för att omfördela kostnaden för trafikskadade. Men reformen blev aldrig av och kvar blev skatten på 32 procent som fram till 2022 gett staten en intäkt på totalt ungefär 45 miljarder kronor. För att minska konsumenternas kostnader kräver nu M Sverige att skatten slopas.
Så kör du säkert i helgtrafiken19.12.2022 07:11:00 CET | Pressmeddelande
Under jul- och nyårshelgerna är trafiken som mest intensiv när alla samtidigt är på väg för att besöka släkt och vänner. Under perioden 20 december–12 januari omkommer cirka 14 personer årligen i trafiken och varje dag behöver i genomsnitt 100 personer uppsöka vård på akutsjukhus på grund av olyckor i vägtrafiken. Det gäller att planera sin resa och se till att köra säkert.
3 av 10 ignorerar stopplikten (med lokal statistik)15.12.2022 05:50:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 stannade inte vid stoppskylten när Riksförbundet M Sveriges klubbar gjorde stickkontroller på 18 orter över hela Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum