Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Norge har nominerat Iram Haqs Hva vil folk si, som blivit en stor biosuccé i Norge med nästa 110 000 besökare. Filmen vann också fyra Amanda, den norska Guldbaggen i augusti och hade sin premiär i Toronto 2017. Filmen är producerad av Mer Film i samproduktion med Zentropa Sweden.

Sverige har nominerat Ali Abbasis Gräns, som hade biopremiär i helgen. Filmen vann Un Certain Regard i Cannes och kommer även att visas i Toronto. Gräns är filmatiseringen av en av John Ajvide Lindqvists noveller. Filmen har till stora delar spelats in i Västra Götaland. Göteborgsbolaget Cloudberry Post har gjort delar av ljud och slutmix. Filmen är producerad av Meta Spark & Kärnfilm i samproduktion med bland andra Film i Väst.

Turkiet har nominerat Film i Västs samproduktion, The Wild Pear Tree av Nuri Bilge Ceylan. Filmen hade urpremiär i Cannes, där den nominerats till en Guldpalm. Den är också uttagen till Toronto International Film Festival. Filmen är en samproduktion mellan sju länder, där Film i Väst är svensk samproducent tillsammans med Chimney Group. Postproduktionen har skett i Göteborg och Trollhättan av Chimney Group, Linda Forsén och Enric Production i Trollhättan.