Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Norge har nominerat Iram Haqs Hva vil folk si, som blivit en stor biosuccé i Norge med nästa 110 000 besökare. Filmen vann också fyra Amanda, den norska Guldbaggen i augusti och hade sin premiär i Toronto 2017. Filmen är producerad av Mer Film i samproduktion med Zentropa Sweden.

Sverige har nominerat Ali Abbasis Gräns, som hade biopremiär i helgen. Filmen vann Un Certain Regard i Cannes och kommer även att visas i Toronto. Gräns är filmatiseringen av en av John Ajvide Lindqvists noveller. Filmen har till stora delar spelats in i Västra Götaland. Göteborgsbolaget Cloudberry Post har gjort delar av ljud och slutmix. Filmen är producerad av Meta Spark & Kärnfilm i samproduktion med bland andra Film i Väst.

Turkiet har nominerat Film i Västs samproduktion, The Wild Pear Tree av Nuri Bilge Ceylan. Filmen hade urpremiär i Cannes, där den nominerats till en Guldpalm. Den är också uttagen till Toronto International Film Festival. Filmen är en samproduktion mellan sju länder, där Film i Väst är svensk samproducent tillsammans med Chimney Group. Postproduktionen har skett i Göteborg och Trollhättan av Chimney Group, Linda Forsén och Enric Production i Trollhättan.

Film i Väst samproducerar MIN PAPPA MARIANNE18.3.2019 11:32:07 CETPressmeddelande

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en varm berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg. Filmen produceras av Charlotta Denward, Avanti Film, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen spelas in i Alingsås.

”Ett stort steg framåt för Filmsverige”8.3.2019 09:06:30 CETPressmeddelande

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama. – På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.