Film i Västs samproduktion GRÄNS vann Un Certain Regard i Cannes

Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi har i dag vunnit den prestigefulla sektionen Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. Gräns är filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists novell från novellsamlingen Pappersväggar. Filmen har till stora delar spelats in i Västra Götalandsregionen.

– Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns till vinsten. Det är en stor framgång både för honom och för skandinavisk film. Det är särskilt kul att filmen till stora delar har spelats in i Västra Götalandsregionen. Det stärker ytterligare bilden av att Film i Väst och vår del av Sverige är Skandinaviens mest betydelsefulla samproducent, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Handlingen i Gräns kretsar kring tullpolisen Tina, som har ett sjätte sinne när det gäller att peka ut smugglare. Det är nästan som om hon kan lukta sig till när någon försöker dölja något. Ryktet om hennes skicklighet sprider sig inom poliskåren och hon anlitas för att hitta bevis mot en liga med omfattande kriminell verksamhet. Men när den mystiske Vore kliver av färjan så tvekar hon för första gången på sina känslor. Tina anar att Vore döljer något, men kan inte sätta fingret på vad. De attraheras av varandra, men när hon lär känna honom inser hon samtidigt att hela hennes liv är baserat på en enda stor lögn. Precis som Vore så hör Tina inte hemma i den här världen. Nu måste hon välja: fortsätta med sin livslögn eller omfamna den skrämmande sanningen om vem hon egentligen är.

Manus till Gräns är skrivet av Ali Abbasi och Isabella Eklöf tillsammans med John Ajvide Lindqvist, baserat på hans novell med samma namn. Filmen är producerad av Nina Bisgaard, Piodor Gustafsson och Petra Jönsson för Meta Spark & Kärnfilm AB i samproduktion med danska Meta Film Danmark samt Film i Väst, SVT och CPH Filmfund och med stöd av Svenska Filminstitutet. Filmen distribueras av TriArt Film och beräknas få svensk biografpremiär under hösten 2018.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: 19 höstpremiärer på svensk bio och tv29.8.2018 14:44Nyheter

- Film i Väst är stolta över att kunna presentera nitton samproduktioner med premiär under ett och samma halvår. Fjorton av dem är inspelade i Västra Götaland och många är postproducerade här. Här finns en mix av bred publikfilm för barn och vuxna, internationella festivalfavoriter, framgångsrika tv-dramer och engagerande dokumentärer. Två filmer är gjorda av talangfyllda förstagångsregissörer. Det är denna bredd som sammantaget gör Västra Götaland till Skandinaviens främsta filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion GRÄNS Sveriges Oscarsbidrag28.8.2018 11:43Pressmeddelande

I dag utsågs Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi till Sveriges Oscarsbidrag. Filmen vann tidigare i år Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. – Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns. Det är en stor framgång både för honom och för svensk film. Det ligger i vårt uppdrag att samproducera film som går från Västra Götaland ut över världen. Gräns vann i Cannes och är nominerad till en lång rad filmfestivaler, bland annat Toronto. Det stärker ytterligare bilden av att Västra Götaland är Skandinaviens mest framgångsrika filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: Sex samproduktioner nominerade till European Film Awards21.8.2018 12:45Pressmeddelande

15 december delas European Film Awards ut i Sevilla. 49 europeiska långfilmer har nominerats, sex av dem är Film i Västs samproduktioner. De är alla inspelade eller postproducerade i Västra Götaland. - Vi gratulerar de nominerade filmerna till det främsta europeiska filmpriset. Det är ett gott betyg för filmer som också skördar framgångar på festivaler som Cannes, Toronto eller Karlovy Vary. Det har varit en medveten satsning från Film i Väst få att få stora svenska och internationella samproduktioner till Västra Götaland för inspelning eller postproduktion. Filmer som ska nå den stora publiken och/eller nå framgång på internationella festivaler. Det är det vi ser resultatet av här, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.