Film i Västs samproduktion GRÄNS vann Un Certain Regard i Cannes

Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi har i dag vunnit den prestigefulla sektionen Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. Gräns är filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists novell från novellsamlingen Pappersväggar. Filmen har till stora delar spelats in i Västra Götalandsregionen.

– Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns till vinsten. Det är en stor framgång både för honom och för skandinavisk film. Det är särskilt kul att filmen till stora delar har spelats in i Västra Götalandsregionen. Det stärker ytterligare bilden av att Film i Väst och vår del av Sverige är Skandinaviens mest betydelsefulla samproducent, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Handlingen i Gräns kretsar kring tullpolisen Tina, som har ett sjätte sinne när det gäller att peka ut smugglare. Det är nästan som om hon kan lukta sig till när någon försöker dölja något. Ryktet om hennes skicklighet sprider sig inom poliskåren och hon anlitas för att hitta bevis mot en liga med omfattande kriminell verksamhet. Men när den mystiske Vore kliver av färjan så tvekar hon för första gången på sina känslor. Tina anar att Vore döljer något, men kan inte sätta fingret på vad. De attraheras av varandra, men när hon lär känna honom inser hon samtidigt att hela hennes liv är baserat på en enda stor lögn. Precis som Vore så hör Tina inte hemma i den här världen. Nu måste hon välja: fortsätta med sin livslögn eller omfamna den skrämmande sanningen om vem hon egentligen är.

Manus till Gräns är skrivet av Ali Abbasi och Isabella Eklöf tillsammans med John Ajvide Lindqvist, baserat på hans novell med samma namn. Filmen är producerad av Nina Bisgaard, Piodor Gustafsson och Petra Jönsson för Meta Spark & Kärnfilm AB i samproduktion med danska Meta Film Danmark samt Film i Väst, SVT och CPH Filmfund och med stöd av Svenska Filminstitutet. Filmen distribueras av TriArt Film och beräknas få svensk biografpremiär under hösten 2018.

Film i Västs samproduktion THE WILD PEAR TREE i huvudtävlan i Cannes19.4.2018 00:00Pressmeddelande

Tidigare Cannes-vinnaren, den turkiske regissören Nuri Bilge Ceylans film The Wild Pear Tree är uttagen till att tävla om en Palme d’Or vid Filmfestivalen i Cannes, som börjar den 8 maj. Filmen är en samproduktion mellan sju länder, där Film i Väst är svensk samproducent tillsammans med Chimney Group. Postproduktionen har skett i Göteborg och Trollhättan. 2014 vann Nuri Bilge Ceylan en Guldpalm med sin film Vinterdvala och han är flerfaldigt nominerad till samma pris i Cannes.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.