Film i Västs samproduktion GRÄNS vann Un Certain Regard i Cannes

Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi har i dag vunnit den prestigefulla sektionen Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. Gräns är filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists novell från novellsamlingen Pappersväggar. Filmen har till stora delar spelats in i Västra Götalandsregionen.

– Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns till vinsten. Det är en stor framgång både för honom och för skandinavisk film. Det är särskilt kul att filmen till stora delar har spelats in i Västra Götalandsregionen. Det stärker ytterligare bilden av att Film i Väst och vår del av Sverige är Skandinaviens mest betydelsefulla samproducent, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Handlingen i Gräns kretsar kring tullpolisen Tina, som har ett sjätte sinne när det gäller att peka ut smugglare. Det är nästan som om hon kan lukta sig till när någon försöker dölja något. Ryktet om hennes skicklighet sprider sig inom poliskåren och hon anlitas för att hitta bevis mot en liga med omfattande kriminell verksamhet. Men när den mystiske Vore kliver av färjan så tvekar hon för första gången på sina känslor. Tina anar att Vore döljer något, men kan inte sätta fingret på vad. De attraheras av varandra, men när hon lär känna honom inser hon samtidigt att hela hennes liv är baserat på en enda stor lögn. Precis som Vore så hör Tina inte hemma i den här världen. Nu måste hon välja: fortsätta med sin livslögn eller omfamna den skrämmande sanningen om vem hon egentligen är.

Manus till Gräns är skrivet av Ali Abbasi och Isabella Eklöf tillsammans med John Ajvide Lindqvist, baserat på hans novell med samma namn. Filmen är producerad av Nina Bisgaard, Piodor Gustafsson och Petra Jönsson för Meta Spark & Kärnfilm AB i samproduktion med danska Meta Film Danmark samt Film i Väst, SVT och CPH Filmfund och med stöd av Svenska Filminstitutet. Filmen distribueras av TriArt Film och beräknas få svensk biografpremiär under hösten 2018.

Göteborg abdikerar som filmstad28.11.2018 14:54Pressmeddelande

Det senaste dygnet har jag blivit kontaktad av många upprörda producenter och filmarbetare i Göteborg. Nyheten har nått dem om att Göteborgs stads kulturförvaltning och kulturnämnd drar tillbaka 4,5 miljoner i anslag till Film i Väst 2019. Alla jag pratat med har varit eniga om att beslutet innebär att Göteborg därmed abdikerar som filmstad. För det är det beslutet faktiskt innebär. Det beklagar Film i Väst. För Göteborg behövs om vi ska vara en framgångsrik filmregion där vi gemensamt tar ansvar, samfinansierar och mobiliserar kraft i en alltmer konkurrensutsatt bransch där även regionerna i Sverige sinsemellan konkurrerar.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.